Betaal patiëntenverenigingen uit zorgpremie

Patiëntenorganisaties moeten worden betaald uit geld van de zorgpremie. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer.

Op dit moment worden patiëntenorganisaties grotendeels betaald uit subsidies van de overheid. Maar de Patiëntenfederatie vindt het beter om de financiering weg te halen bij de overheid. Dan kunnen belangenorganisaties van patiënten echt onafhankelijk hun werk doen.

De Tweede Kamer behandelt begin november de begroting van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De Patiëntenfederatie schrijft aan de Kamer dat patiënten vaker gehoord moeten worden. “Gemeenten, zorgkantoren en verzekeraars moeten zorg inkopen die aansluit op de wensen en behoeften van patiënten en cliënten. Zij moeten kunnen meebeslissen over (zorginkoop-)beleid van verzekeraars en over hun behandeling door zorgverleners. Behoeften van patiënten moeten meewegen bij innovatie en wetenschappelijk onderzoek.”

> Lees hier de brief aan de Tweede Kamer