Ervaringen op ZorgkaartNederland steeds belangrijker

De ervaringen die patiënten met elkaar delen op ZorgkaartNederland, winnen aan invloed op de Nederlandse gezondheidszorg. Steeds meer zorgorganisaties benutten de ervaringen, en roepen mensen op om van ZorgkaartNederland gebruik te maken. Vandaag maakt coöperatie VGZ bekend de ervaringen op ZorgkaartNederland te zullen betrekken in hun oordeel over kwaliteit.

De zorgverzekeraar roept vanaf nu zorgaanbieders en verzekerden op gebruik te maken van ZorgkaartNederland. ZorgkaartNederland, de website met patiëntervaringen van Patiëntenfederatie Nederland sloot al eerder samenwerkingen af, onder andere met patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, De Friesland Zorgverzekeraar, Menzis zorgkantoren en ASR.

Volgens VGZ kunnen zorgverzekeraars en artsen niet zelf de kwaliteit van geboden zorg meten. ZorgkaartNederland, met een miljoen bezoeken per maand is daarvoor wel geschikt. VGZ hoopt dat andere zorgverzekeraars het voorbeeld van VGZ gaan volgen. Dan komt er één landelijk kwaliteitsnet, ZorgkaartNederland, voor alle waarderingen van zorgaanbieders, ziekenhuizen en verpleeghuizen.

Directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie is blij met het plan van VGZ. “Niemand weet beter hoe hij de zorg van een dokter vond, dan de patiënt zelf. Hoe meer waarderingen er op Zorgkaart komen, hoe meer informatie dat geeft aan andere patiënten. En hoe meer het volgens wetenschappelijk onderzoek zegt over kwaliteit. We zijn inmiddels met bijna alle zorgverzekeraars in gesprek.”

Op ZorgkaartNederland komen maandelijks bijna tienduizend nieuwe waarderingen van patiënten.

> Zie ook Bij VGZ gaat patiënt voortaan oordelen wat goede zorg is