Innovatie genoeg in de zorg, maar toepassen, ho maar

Het gaat goed met innovatie in de zorg. Er komen steeds meer initiatieven waar patiënten hun voordeel mee kunnen doen. Maar het lukt niet om die initiatieven echt groot te maken en voor iedere patiënt beschikbaar te krijgen.

Dat is de strekking van een brief die Patiëntenfederatie Nederland aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Die praat volgende week over innovatie in de zorg.

De Patiëntenfederatie houdt de Kamer voor dat er meer gedaan moet worden om goede initiatieven over het voetlicht te brengen. En patiënten moeten meer bewust worden van wat er is en wat er kan op gebied van digitale zorg.

In de brief wijst de federatie op twee initiatieven. Bij het ene kunnen huisartsen foto’s van vlekken op de huid digitaal insturen naar een dermatoloog. Die laat binnen enkele uren weten of nader onderzoek nodig is. Tot nu toe wordt de patiënt altijd doorverwezen, moet dan soms weken in onzekerheid wachten voor iets dat misschien niets is.

Parkinsonnet is het andere initiatief. Daar worden mensen met de ziekte van Parkinson veel eerder en beter betrokken bij de zorg. Dat leidt tot betere zorg en kostenbesparing, aldus de brief.

Maar dat zijn witte raven. Vaker lukt het niet dan wel om vernieuwing ook tot bij de patiënt te brengen. En als het wel lukt, stokt het soms omdat zorgverleners niet meewerken, blijkt uit reacties van twee vloggers die de Patiëntenfederatie in de brief heeft opgenomen. Een zegt: “Ik wilde wel veel digitaal doen, maar mijn huisarts niet.” En de ander: “Alle initiatieven kwamen niet verder dan de assistente.”

De Patiëntenfederatie vraagt de Kamer er actief voor te zorgen dat patiënten weten wat er kan op het gebied van digitale zorg en wat ze eraan hebben. Dan komt de vraag vanzelf, aldus de brief.