Inspectie moet gebruik maken van patiëntervaringen

De Inspectie voor de Volksgezondheid zou vaker gebruik moeten maken van ervaringen van patiënten en mantelzorgers met de zorg. Dat kan door te kijken naar ervaringen op ZorgkaartNederland.nl. Dat schrijft de Patiëntenfederatie in een brief aan de Tweede Kamer. Die vergadert donderdag over het werkplan voor de inspectie voor 2016.

De Patiëntenfederatie stelt dat er nog veel werk is te doen voor de inspectie. Uit de brief: “De afgelopen weken is dat opnieuw duidelijk geworden. Denk aan de problemen op de KNO-afdeling van het UMC Utrecht, de mislukte operaties van jonge mensen. Of kijk naar de stelselmatige datalekken van patiëntgegevens in ziekenhuizen en de nog steeds gebrekkige medicatie-overdracht in de keten wanneer mensen van huis naar ziekenhuis of verpleeginstelling gaan.”

Werknemers in de zorg kunnen ook een belangrijke rol spelen in de kwaliteitsbewaking van de zorg, stelt de Patiëntenfederatie. Maar dan moet er wel een veilig klimaat zijn waarbinnen medewerkers durven te praten over fouten en misstanden.

> Lees hier de brief aan de Tweede Kamer