Centraal Informatiepunt Werken met een chronische aandoening

In navolging van het SER-rapport “Werk, van belang voor iedereen” heeft Patiëntenfederatie Nederland een Centraal Informatiepunt Chronisch Ziek en Werk ingericht (CIP).

In het deel “Werk en Inkomen” zijn in onze kennisbank items gemaakt die verwijzen naar nuttige tools en tips die helpen om aan het werk te blijven. Deze tools en tips zijn ontwikkeld door heel verschillende partijen. Soms zijn ze gemaakt voor een specifieke doelgroep, maar is de informatie heel goed bruikbaar voor andere aandoeningen. Zo hebben we een keuzehulp uit de GGZ opgenomen, die anders nooit door onze achterban gevonden zou worden.

Het CIP is nog niet volledig. We hopen dat iedereen die een nuttige tool heeft ontwikkeld die ziekte-overstijgend bruikbaar is, zich bij ons meldt. Zodat we samen een hoog kwalitatief en zo compleet mogelijk informatiepunt inrichten.

Decentraal verspreid
Het is nu de uitdaging de centrale informatie uit CIP zo breed mogelijk te verspreiden. We zijn met stakeholders in gesprek hoe dat kan. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan. De simpelste manier is een link naar onze nieuwe website, waar de informatie uit CIP overzichtelijk wordt weergegeven.

Een andere vorm is middels een widget, waarmee de informatie op de website van de stakeholder komt te staan in hun eigen huisstijl. Bijvoorbeeld zoals de informatie nu bij Patiëntenfederatie Nederland op de website staat.

Een nog verder gaande vorm is het opnemen van de informatie in een app: we zijn nu in gesprek met een partij en onderzoeken de mogelijkheden. Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden die nog niet onderzocht zijn. We staan hier voor open.

Oproep
Wij kunnen je hulp goed gebruiken bij het volgende:

1. Verbetering kwaliteit CIP: heb je zelf een goede tool die nog niet in CIP staat of maak je zelf gebruik van een goede tool? Denk je dat er nog informatie mist? Zie je items die beter kunnen worden geformuleerd? Laat het ons weten.
  2. Heeft jouw organisatie zelf interesse om de informatie uit CIP te delen met je achterban? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
  3. Ken je stakeholders die interesse kunnen hebben? Verbindt ons.