Met KIK-V krijgt cliënt betere (kwaliteits)informatie over verpleeghuiszorg

Welk verpleeghuis biedt goede zorg voor Alzheimerpatiënten? In welk verpleeghuis gaan de bewoners iedere dag naar buiten of wordt een wekelijks muziekuur georganiseerd? Hoe kies je eigenlijk een geschikt verpleeghuis voor je ouder of partner?

Patiëntenfederatie Nederland vindt het belangrijk dat (kwaliteits)informatie over verpleeghuiszorg openbaar en makkelijk vindbaar is. De informatie die nu beschikbaar is sluit (nog) niet altijd aan bij de informatiebehoefte van cliënten en mantelzorgers.

In het programma ‘Keteninformatie Kwaliteit Verpleeghuiszorg (KIK-V)’ werken de ketenpartijen Zorginstituut Nederland, NZA, Actiz en andere brancheorganisaties, zorgaanbieders in de verpleeghuiszorg, Zorgkantoren en Zorgverzekeraars Nederland, VWS, IGJ en Patientenfederatie Nederland samen aan het verbeteren van de informatievoorziening over kwaliteit van zorg.

Doel KIK-V

Het doel van KIK-V is de uitwisseling van informatie over kwaliteit van verpleeghuiszorg efficiënter en effectiever te organiseren. Door de informatie die wordt uitgevraagd beter op elkaar af te stemmen en meer informatie te hergebruiken. Zo kan er meer en betere informatie over (kwaliteit van) zorg worden opgehaald met minder administratieve lasten.

Een schematische weergave van de match tussen geboden en gevraagde informatie
Bron: www.kik-v.nl

In KIK-V leggen de partijen afspraken over definities van gegevens en de wijze waarop gegevens en informatie worden uitgewisseld vast in een afsprakenset. De eerste versie van de afsprakenset is gericht op de kwaliteitsthema’s ‘personeelssamenstelling’ en ‘veiligheid’ uit het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Ook worden er afspraken gemaakt over het beheer, doorontwikkeling en besturing van de afsprakenset.

Waarom doen wij mee?

Patiëntfederatie Nederland vindt het belangrijk dat de nieuwe manier van informatie ophalen en uitwisselen meer waardevolle en betrouwbare informatie over verpleeghuiszorg oplevert. Naast informatie over de kwaliteit van zorg zoals die is beschreven in het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, gaat het ook over specifieke kenmerken van een verpleeghuis. Bijvoorbeeld hoe de inzet van personeel in vakantietijd is geregeld en welke taken de vrijwilligers hebben. Of er een fysiotherapeut aanwezig is, hoe wensen rondom het levenseinde gerespecteerd worden, of er gespecialiseerde zorg wordt geleverd, of er wachtlijsten zijn, welke dagactiviteiten worden georganiseerd etc. Deze twee informatiesoorten samen geven een completer beeld van de verpleeghuiszorg. Daar zetten wij ons voor in. Vanuit het perspectief van client en naasten.

Binnen het programma delen wij onze kennis en expertise over het belang van gestructureerde dataregistratie aan de bron. En zetten we de kracht van ervaringsverhalen in. We stimuleren daarmee de deelnemende organisaties om voor cliënten en naasten relevante informatie beschikbaar te stellen. Via ZorgkaartNederland en de Keuzehulp Verpleeghuiszorg zorgen wij dat de (kwaliteits)informatie beschikbaar komt en mensen ondersteuning biedt bij het maken van een passende keuze voor verpleeghuiszorg.

Meer weten of informatie delen?

Heeft u vragen over de werkzaamheden van Patientenfederatie Nederland binnen het programma KIK-V of heeft u interesse om met ons mee te denken op het thema keuze informatie voor clienten en naasten in de verpleeghuiszorg? Neem dan contact op met Nathalie Koopman, strategisch adviseur, via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!