Overdracht patiëntgegevens kan beter

Het gaat nog niet goed met de overdracht van patiëntgegevens als kwetsbare ouderen naar het ziekenhuis gaan, of juist weer worden ontslagen.

Zowel mantelzorgers als de ouderen ondervinden nog knelpunten. Om daar iets aan te doen, is het nodig dat formulieren, procedures en dossiers worden gestandaardiseerd. Dat maakt het gemakkelijker de informatie uit te wisselen.
Dit schrijft Patiëntenfederatie NPCF in een mail aan de Tweede Kamer. Die praat morgen over ziekenhuiszorg.

Volgens de Patiëntenfederatie krijgen zorgverleners niet altijd de benodigde informatie over de patiënt. Dat moet beter worden geregeld. Want nu is het vaak aan de mantelzorger om de problemen rond het medisch dossier op te lossen. Maar die is daar eigenlijk niet voor toegerust.

De Patiëntenfederatie roept de Kamer op ervoor te zorgen dat kwetsbare ouderen een individueel zorgplan krijgen. En dat dit zorgplan, als het er al is, ook goed wordt gebruikt. In dat zorgplan moet op eenduidige manier worden geregistreerd wie wat met de patiënt doet en waarom. Het is daarom belangrijk dat elke zorgverlener dezelfde taal hanteert. Het zorgplan is dan het voor iedereen beschikbare instrument om te zien hoe het met de zorg staat.