Patiënt die dat wil, krijgt online inzage in medisch dossier

Patiënten die dat willen, kunnen in de nabije toekomst digitaal inzage krijgen in hun medisch dossier. Ze hoeven dan niet meer bij de (huis) arts een kopie op te vragen, maar kunnen vanuit huis of elders digitaal hun dossier inzien en bewerken. De Eerste Kamer is op 4 oktober akkoord gegaan met een wet van minister Schippers van Volksgezondheid die dat mogelijk maakt.

Directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland noemt de wet “een mooi resultaat”. Dianda Veldman: “Het is een uitbreiding van je rechten als patiënt. Het is goed dat digitale inzage voor wie dat wil nu in de wet is geregeld.”

Goed beveiligen
De Patiëntenfederatie is niet bang dat verzekeraars of andere commerciële partijen patiënten nu onder druk gaan zetten om hun medische gegevens met hen te delen. Dianda Veldman: “Daar is de patiënt zelf bij. Er komen steeds meer data beschikbaar. Je hebt altijd het gevaar dat het een keer misloopt. Maar daarom is het goed dat in de wet is opgenomen dat de data altijd volgens de laatste stand van de wetenschap worden beveiligd. Zodat je als patiënt weet dat jij de enige bent die er de beschikking over heeft.”

Betuttelen
Veldman noemt het betuttelend als mensen zeggen dat alleen de dokter kan beoordelen of de medische gegevens van de patiënt veilig kunnen worden gedeeld. “Uit onderzoek onder ons patiéntenpanel blijkt dat in meer dan een kwart van de gevallen de medische dossiers niet in orde zijn. Het is de patiënt die dat ziet en aangeeft. En dan zou de patiënt niet kunnen beoordelen met wie hij zijn gegevens deelt?”

Bewustwording
De directeur van de Patiëntenfederatie roept “overheid en zorgverzekeraars” op samen een bewustwordingscampagne te beginnen om patiënten vertrouwd te maken met de digitale inzage in hun dossier. “Wij staan klaar om daar ons steentje aan bij te dragen.”

> Zie ook Patiënten: verzekeraar moet melden dat hij in een dossier wil kijken

> Beluister ook Inzage in je eigen medische dossier - item start op 16:34:45 - NPO Radio1 - Nieuws & Co