Patiënt heeft recht op juiste medicijn

Elke patiënt moet het juiste medicijn op het juiste moment kunnen krijgen. Er is de afgelopen tijd in de media veel gedoe geweest over de beschikbaarheid van (dure) medicijnen. Voorop moet staan dat de patiënt in ieder geval zijn medicijn krijgt.

Daar moeten ieders inspanningen in eerste instantie op zijn gericht. Dit geldt voor de medicijnsluis bij dure medicijnen, maar ook bij (dreigende) tekorten. Alle andere problemen als extra werkzaamheden ten behoeve van de levering en kosten zijn vers twee.

Dat schrijft directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie in een brief aan de Tweede Kamer. Met de brief is ook een visie op geneesmiddelen van de Patiëntenfederatie verstuurd. De Kamer praat deze week over beschikbaarheid van geneesmiddelen.

Dianda Veldman vraagt de minister van VWS ervoor te zorgen dat de Inspectie optreedt wanneer patiënten niet de medicijnen krijgen waarop ze recht hebben. Ook vraagt ze VWS om patiëntorganisaties een stem te geven bij het inkoopbeleid van geneesmiddelen van zorgverzekeraars en ziekenhuizen.