NPCF in brief aan Tweede Kamer: 'Wens patiënt moet leidend zijn in de zorg'

De zorgvraag van de patiënt moet leidend zijn in de zorg. Het gaat er niet alleen om hoe de zorg is georganiseerd, maar ook hoe de wensen en toekomstige behoeften van de patiënt richtinggevend zijn. Dat schrijft Patiëntenfederatie NPCF in een brief aan de Tweede Kamer. Die vergadert binnenkort over huisartsenzorg en andere zorg daar omheen.

Uit de brief: “Zorg hoeft niet meer op één plaats of een vastgelegde tijd. Dankzij allerlei vormen van digitalisering kunnen patiënt en eerstelijns-zorgverlener op door hen gewenste momenten en manieren met elkaar communiceren.”

De Patiëntenfederatie vindt dat het systeem waarbij een patiënt bij een vaste huisarts staat ingeschreven, in stand moet blijven. “Dat is en blijft een belangrijke basis voor continue, persoonsgerichte, integrale zorg.”

Er moet wel ruimte komen voor andere initiatieven. Voor nieuwe vormen van zorg of anders georganiseerde zorg, zoals bijvoorbeeld een “dokter-to-go”, maar de basis blijft de vaste relatie van patiënt en huisarts. Anders kan de toegankelijkheid van de eerstelijnszorg onder druk komen te staan. Dat is ongewenst.

Inschrijving bij een huisarts betekent overigens niet dat de patiënt uitsluitend bij die huisarts terecht kan en moet. Hij moet bij een andere huisarts terecht kunnen als die een bepaalde handeling of verrichting veel beter kan doen dan de eigen huisarts. Dat kan via een doorverwijzing binnen de eigen praktijk, maar het kan ook naar een dokter in de buurt zijn, aldus de brief.