Prikkel zorgverzekeraars meer hun best te doen voor chronisch zieken

Zorgverzekeraars moeten aantrekkelijker worden voor mensen die langdurig zorg nodig hebben. Bijvoorbeeld door betere informatie te geven over hoe zij op de kwaliteit letten bij het inkopen van zorg en door chronisch zieken en mensen met een beperking nog beter te betrekken bij de zorginkoop. Dat zeggen Patiëntenfederatie NPCF en Ieder(in) in een advies over de risicoverevening.

Zorgverzekeraars met veel klanten die hoge zorgkosten hebben, krijgen daarvoor een financiële vergoeding van andere zorgverzekeraars. Dat heet risicoverevening. Wie veel chronisch zieken met hoge zorgkosten als verzekerde heeft, krijgt geld van zorgverzekeraars die weinig dure klanten hebben. Op die manier wordt gezorgd dat zorgverzekeraars op een eerlijke manier met elkaar concurreren. En niet failliet gaan als ze veel mensen die dure zorg nodig hebben als klant krijgen, bijvoorbeeld omdat ze goede service bieden voor mensen met bepaalde aandoeningen.

Werkt het systeem nog?
Het ministerie van VWS wil met alle betrokkenen, zoals zorgverzekeraars, zorgaanbieders en patiënten, bekijken of dit systeem van risicoverevening nog goed werkt. En of dat ook in de toekomst nog werkt.
Patiëntenfederatie NPCF en Ieder(in) doen mee aan het debat en hebben VWS hun visie toegestuurd.

In die visie schrijven de organisaties dat het systeem van risicoverevening onlosmakelijk is verbonden aan het zorgstelsel in Nederland. Kritisch kijken naar de risicoverevening kan eigenlijk niet zonder ook naar het zorgstelsel zelf te kijken.

Eerlijk verdelen is belangrijk
Voor patiënten is een goed systeem van risicoverevening belangrijk. Het zorgt ervoor dat iedereen, ook mensen die veel zorg nodig hebben, altijd een basisverzekering kan krijgen bij iedere zorgverzekeraar. En een goede verdeling van geld tussen verzekeraars stelt hen in staat goede zorg in te kopen, ook voor mensen die veel of dure zorg nodig hebben.

Maar wat zien mensen daar nu van in de praktijk?
Ze weten niet hoe zorgverzekeraars zorg inkopen. Kopen ze in op kwaliteit, of toch alleen maar op kosten? Bovendien weten verzekerden niet waarom zorg wel of niet is ingekocht. Ook is er nauwelijks betrouwbare keuze-informatie over de kwaliteit van zorg. “Er is nog weinig objectieve informatie over wat goede zorg is en waar die wordt geleverd”, zeggen beide organisaties.

Praat over kwaliteit en niet over prijs
Verzekeraars doen ook nog niet erg hun best om aantrekkelijk te zijn voor mensen die chronische zorg nodig hebben. De meeste advertenties voor zorgverzekeringen gaan over de prijs en niet of nauwelijks over wat de polis voor deze mensen biedt.

Wat kan beter
Beide organisaties doen suggesties hoe het beter kan. Stimuleer zorginkoop en dienstverlening waar mensen echt wat aan hebben, schrijven ze. Of dat goed lukt als verzekeraars volledig risicolopen waardoor kosten beheersen nog belangrijker wordt, vragen zij zich af. Verzekeraars die goede zorg inkopen, moeten worden beloond. En verzekerden, patiënten en cliënten moeten een stem krijgen bij het inkopen van zorg. Kijk of dat per regio kan worden geregeld.

Waak voor risicoselectie
De organisaties waarschuwen voor indirecte risicoselectie, waarbij zorgverzekeraars proberen alleen gezonde mensen als klant te krijgen. Bijvoorbeeld via reclame of via het aanvullende pakket.
Maar ook de rol van budgetpolissen en het vrijwillig eigen risico bij het werven van verzekerden, zou nog eens goed moeten worden onderzocht, vinden Patiëntenfederatie NPCF en Ieder(in).