Meldacties

Meldactie inzicht in zorgkosten - november 2012

geldBekijkt u overzichten van declaraties van uw zorgverzekeraar? Stelt u vragen bij het gebruik van bepaalde (dure) medicijnen? Of vraagt u niet om een scan of onderzoek als het niet echt nodig is? En wat weet u eigenlijk van de kosten van de zorg die u gebruikt?

We waren benieuwd of voor u de kosten van de zorg een rol spelen wanneer u gebruik maakt van zorg. Bekijkt u overzichten van declaraties van uw zorgverzekeraar? Stelt u vragen bij het gebruik van bepaalde (dure) medicijnen? Of vraagt u niet om een scan of onderzoek als het niet echt nodig is? En wat weet u eigenlijk van de kosten van de zorg die u gebruikt

Uit de meldactie blijkt het volgende. Zorgverzekeraars moeten hun verzekerden een duidelijk overzicht sturen van de declaraties die dokters indienen. Verzekerden zijn dan beter in staat om foute declaraties en fraude in de zorg te signaleren. Dat vindt patiëntenfederatie NPCF. Uit de meldactie 'Kostenbewustzijn' blijkt dat mensen willen weten wat de dokter declareert. 70% van de deelnemers die een declaratieoverzicht krijgt, checkt dit vaak op juistheid. 32% ontdekte een fout.

"Patiënten vormen de belangrijkste schakel om het aantal foute declaraties en fraude terug te dringen," zegt NPCF-directeur Wilna Wind. "Maar daar hebben ze meer voor nodig dan de overzichten die zorgverzekeraars nu sturen." Aan de meldactie deden 8500 mensen mee.


> Lees hier de rapportage van deze meldactie over Kostenbewustzijn

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank