Samen de zorg beter maken

Patiëntenfederatie Nederland vertegenwoordigt 200 patiëntenorganisaties. We maken ons sterk voor alle mensen die zorg nodig hebben.

Meer mens, minder patiënt!

Onze visie op zorg in 2030: Dé patiënt bestaat niet. De een is kwetsbaar en afhankelijk, de ander is zelfbewust en verheft gemakkelijk zijn stem. Maar één eigenschap hebben we gemeen: het streven naar een goed en betekenisvol leven. Dat is waar Patiëntenfederatie Nederland zich, samen met haar leden, de komende jaren met hart, ziel en zakelijkheid voor inzet.

Onze vijf toekomstbeelden. In 2030…
1... is het voor mij gemakkelijk om gezond te leven
2... is alles voor mijn gezondheid binnen mijn bereik
3... draait de zorg om de kwaliteit van mijn leven
4... leef ik zelfstandig én sta ik er niet alleen voor
5... heb ik toegang tot de allerbeste zorg

Invloed op beleid

Dankzij haar leden, de waarderingen op ZorgkaartNederland, de informatie op DigitaleZorggids, de ervaringen vanuit Mijnkwaliteitvanleven.nl, de inbreng van ruim 23.000 Zorgpanelleden en de vragen bij het Nationale Zorgnummer weet de Patiëntenfederatie wat volgens patiënten goed gaat en beter kan. Met die kennis oefent de federatie met haar leden invloed uit op het beleid binnen de zorg. En geeft Patiëntenfederatie Nederland een stem aan iedereen die nu of in de toekomst zorg nodig heeft: in de spreekkamer en de politiek, bij de zorgverzekeraar en in het nieuws.

Informatie en participatie

Om keuzes te kunnen maken over zorg, is goede informatie belangrijk. Daarom maken wij e-books, wachtkamerfilmpjes, informatiekaarten en brochures.