Hoe kunt u contact opnemen met Patiëntenfederatie Nederland?
U leest het hier.

Het Nationale Zorgnummer adviseert, informeert en verwijst door als dat nodig is. U kunt ook zelf in onze Kennisbank zoeken naar een antwoord op uw vraag, een handige brochure of een organisatie die u verder helpt.

nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

Patiëntenfederatie Nederland maakt zich sterk voor alle mensen die zorg nodig hebben, nu of in de toekomst. Wij geven patiënten een stem: in de spreekkamer, in de politiek, bij de zorgverzekeraar en in het nieuws. Information in English >>

Hebt u interesse in een baan bij Patiëntenfederatie Nederland?
Kijk dan regelmatig op deze pagina. Hier vermelden wij alle openstaande vacatures.

Om keuzes te kunnen maken over zorg, is goede informatie belangrijk. Daarom maken wij e-books, informatiekaarten en brochures.

Patiëntenfederatie Nederland biedt een niet-reanimerenpenning aan. De niet-reanimeren penning is een draagbare wilsverklaring waarop staat dat u iedereen verbiedt onder alle omstandigheden elke vorm van reanimatie op u toe te passen.

Onze informatiekaaten staan vol met praktische tips. U kunt ze hier bekijken.

Wij maken e-books en websites vol met handige informatie. U kunt ze hier bekijken.

 

Hier kunt u alle afbeeldingen en niet-gesproken filmpjes zien die we maken voor wachtkamerschermen.

Hieronder vindt u een aantal thema’s waar Patiëntenfederatie Nederland zich in de zorg op richt. Hierin leest u praktische informatie, ervaringen en tips. Ook vindt u per thema adressen waar u terecht kunt voor meer informatie.

Patiëntenfederatie Nederland bestaat 25 jaar en we vieren dat met een congres, taart voor de leden, een digitale tijdlijn en tal van andere activiteiten!

Mensen die chronisch ziek kunnen moeite hebben om aan het werk te komen of blijven. Wij willen dat daar verandering in komt. We vinden het belangrijk dat mensen met een chronische ziekte zo lang mogelijk aan het werk kunnen blijven.

Allerlei digitale hulpmiddelen (zoals e-mail, apps en websites) kunnen u ondersteunen als u zorg nodig heeft. Met digitale zorg bent u actief betrokken bij uw gezondheid en behandeling. Ontdek hier meer over digitale zorg.

Als u een nieuw medicijn voorgeschreven krijgt, dan heeft u een eerste terhandstellingsgesprek. Dit is onderdeel van de eerste uitgifte van medicijnen.

Door ziek-zijn kunt u zich bang of somber voelen. Of u kunt problemen krijgen op uw werk of in uw relatie. Het is belangrijk dat u deze problemen bespreekt met uw zorgverlener. Naast de zorg voor uw ziekte moet er aandacht zijn voor de invloed van de ziekte op uw leven. Dit noemen we psychosociale zorg.

geboortezorg

Geboortezorg is de zorg voor moeder en kind rondom de zwangerschap en geboorte. Deze zorg begint op het moment dat een vrouw zwanger probeert te worden (preconceptie) en eindigt aan het einde van de kraamperiode. Hierbij zijn verschillende zorgverleners betrokken.

Als u naar de huisarts gaat, heeft u meestal maar kort de tijd om duidelijk te maken wat u wilt. Dat is een hele kunst. Bereid u daarom goed voor op zo'n gesprek. Hier leest u hoe u dat doet.

U wilt graag onbezorgd en gezond van uw vakantie genieten. In dit thema leest u hoe u zich goed voorbereidt en verzekert. En wat u kunt doen als u tijdens uw vakantie toch ziek wordt.

Wilt u ook een gezonde leefstijl? Hier leest u wat een gezonde leefstijl precies is en krijgt u tips over hoe u gezonder kunt leven.

In de zorg is elke fout er een te veel. Zorgverleners letten daar op. Als patiënt kunt u ook een rol spelen bij het voorkomen van fouten. Door een goede voorbereiding. Als extra paar ogen en oren tijdens de behandeling. En door uw zorgverlener alles te zeggen dat u wilt. Zeker als u merkt dat iets bijna fout gaat . U staat niet alleen. Lees hier ervaringen van anderen, praktische informatie en handige tips.

Behandelaars – artsen, fysiotherapeuten, verpleegkundigen, tandartsen - leggen in een medisch dossier allemaal gegevens over hun patiënten vast. Bij elkaar vormen deze gegevens een beschrijving van het verloop van een behandeling. U heeft het recht op inzage in uw dossier. Maar wat staat er in een medisch dossier en hoe kunt u een verzoek tot inzage indienen?

Als u ontevreden bent over uw ziekenhuis of over uw behandeling, dan kunt u een klacht indienen. Dat is uw recht als patiënt. Hier leest u waarover u kunt klagen, hoe u een klacht indient en waar u terecht kunt met uw klacht.

Soms moet u een lastige keuze maken rondom zorg. Dan helpt het om wat meer tijd te nemen en goed na te denken. Wat is de beste keuze voor u en uw naasten en hoe maakt u die? We geven u hieronder tips hoe u hierbij te werk kunt gaan.

Tijdens onverwacht overlijden of in de fase voor het overlijden staan patiënten, naasten en zorgverleners voor verschillende ingrijpende keuzes. Een passende keuze kunnen maken, begint met informeren, nadenken en praten over het levenseinde. In dit dossier bundelen we informatie over het levenseinde. Ook verwijzen we naar hulpmiddelen om keuzes te maken en informatie te vinden.

Als u verschillende medicijnen gebruikt, kunt u last van bijwerkingen krijgen. Het is daarom nuttig om uw medicijnen met uw huisarts en apotheker onder de loep te nemen. Dat kan met een medicatiebeoordeling.

Heeft u een overzicht van de medicijnen die u gebruikt? Dit kan van groot belang zijn voor een veilige behandeling. U leest hier meer over het medicatieoverzicht en hoe u deze actueel houdt.

Uw zorgverlener is verplicht om een medisch dossier van u aan te leggen en bij te houden. In Nederland houden artsen en apothekers steeds vaker digitaal een medisch dossier over u bij. Artsen kunnen dus ook steeds vaker medisch gegevens van patiënten elektronisch met elkaar uitwisselen. Maar zij mogen dit alleen doen als u hiervoor toestemming hebt gegeven.

Sinds 2015 kan je bij de gemeente terecht voor zorg en ondersteuning. Maar ook voor jeugdzorg en meedoen in de samenleving. Gemeenten zijn verplicht om burgers te betrekken bij het maken van beleid. Hier vindt u informatie, hulpmiddelen en tips voor als u namens uzelf en anderen mee praat in uw gemeente.

patientcadeau

De Patiëntenfederatie koppelde in 2017 voor de actie Patiëntcadeau Kamerleden met een portefeuille zorg aan patiënten met een chronische aandoening. Door het uitwisselen van ervaringen, kunnen Kamerleden het beleid beter afstemmen op de wensen van de patiënten. In 2018 heeft dit een vervolg gekregen op lokaal niveau: actie Kennercadeau, waarbij wethouders worden gekoppeld aan een patiënt.

Met het Patiëntgeheim wil de Patiëntenfederatie regelen dat gegevens die in een persoonlijke gezondheidsomgeving staan, goed beschermd zijn. We willen dat mensen zich bewust zijn van hun recht om geen gegevens te verstrekken en dat er risico’s zijn bij het delen van gegevens.

Patiëntenparticipatie betekent de deelname van patiënten, hun naasten en/of patiëntenorganisaties aan wetenschappelijk onderzoek, het maken van beleid of onderzoeksagenda, het verbeteren van de kwaliteit van zorg, of het ontwikkelen van beleid of producten. Samen met andere partijen zoals dokters, wetenschappers en beleidsmakers. Zodat de ervaringen en wensen van de patiënten mee worden genomen en daarmee de kwaliteit en effectiviteit wordt verhoogd.

Wanneer er met uw gezondheid iets aan de hand is, heeft u de hulp van een arts of een andere deskundige nodig. U vertrouwt zich toe aan zijn zorg. Zowel u als de hulpverlener hebben rechten en plichten. Het is belangrijk dat u deze kent.

Een persoonlijke gezondheidsomgeving met al uw medisch gegevens, in Australië hebben patiënten het al. Ook in Nederland moet iedereen dat kunnen krijgen, vindt Patiëntenfederatie Nederland. Lees hier wat het is en welke voordelen het u biedt. 

Een knieoperatie of niet meer voetballen? Doorbehandelen of stoppen? U hoeft echt niet meer alleen af te wachten wat uw arts beslist. Lees hier hoe u samen met uw arts beslist over uw behandeling.

In de gezondheidszorg heeft u het recht op een second opinion, een tweede mening. In welke situaties kunt u dat doen? En hoe vraagt u een second opinion aan?

Als u spoedzorg nodig heeft, gaat u dan direct naar het ziekenhuis of belt u eerst 112? Er heerst veel onduidelijkheid over. Hier leest u wat spoedzorg is, waar u terecht kunt voor spoedzorg en wat u moet doen bij spoedeisende gevallen.

In het thema landurige zorg leest u welke veranderingen er zijn doorgevoerd. Wat is bijvoorbeeld de Wet landurige zorg? En voor welke zorg moet u naar de gemeente? U leest het hier.

Verpleeghuiszorg is verpleging, verzorging en/of begeleiding voor mensen die 24 uur per dag toezicht of zorg in de nabijheid nodig hebben. Verpleeghuiszorg wordt betaald uit de Wet Landurige Zorg (Wlz). Deze zorg wordt vaak geboden in verpleeghuizen. Maar ook thuis kunt u verpleeghuiszorg krijgen. Voor verpleeghuiszorg heeft u altijd een indicatie nodig.

U  merkt dat het thuis niet meer alleen lukt. Dat u bijvoorbeeld problemen heeft met douchen. Of dat u het lastig vindt om uw medicijnen op het juiste moment in te nemen. In zulke gevallen kan verpleging en verzorging thuis een oplossing voor u zijn. Verpleging en verzorging thuis wordt ook wel wijkverpleging genoemd.

Wat zijn uw wensen omtrent ziekte, gezondheid en het levenseinde? Het is verstandig uw wensen te bespreken met uw huisarts en vast te leggen in een wilsverklaring. Lees hier wat een wilsverklaring precies inhoudt en hoe u er een opstelt.

“Ik wil naar het beste ziekenhuis", zeggen patiënten soms als zij naar het ziekenhuis moeten. Maar het beste ziekenhuis bestaat vaak niet. Meestal zijn er meerdere ziekenhuizen die dezelfde soort zorg leveren. Daarnaast vindt iedere patiënt andere dingen belangrijk. Lees hier hoe u ziekenhuis kiest dat bij u past.

 

In november en december is het weer tijd om na te denken over de volgende vraag: word ik beter van een andere zorgverzekering? Waarom? Dat leest u in dit themadossier. Ook vindt u hier alle informatie om een weloverwogen keuze te maken.

Zorg naast de arts noemen we paramedische zorg. Paramedische zorgverleners helpen u met een ziekte of aandoening om te gaan. Zodat u zo gezond mogelijk blijft.

Patiëntenfederatie Nederland werkt vaak samen met andere vertegenwoordigers van patiënten, zorgverleners en overheden. Via diverse programma’s zetten wij ons samen met anderen in voor betere zorg, betaalbare zorg en meer inzicht en openheid in de zorg.

Wat is kwaliteit van zorg en hoe meet je dit? Hoe kunnen patiënten(-organisaties) hieraan bijdragen? Wat kan je doen op het gebied van kwaliteitsstandaarden, transparantie, Samen Beslissen en doelmatigheid? En hoe werk je hierin samen met andere partijen? KIDZ is een vervolg op KIZ.

Hoe krijg je als patiënt invloed op de kwaliteit van zorg? De grote patiëntenorganisaties werkten samen onder de naam Kwaliteit in Zicht (KIZ) om antwoord te geven op deze vraag. Hieruit zijn producten gekomen als kwaliteitscriteria en zorginkoopkaarten.

Hoe verleent u goede zorg; zorg die aansluit bij de wensen van patiënten? Een kwaliteitsstandaard helpt zorgverleners om samen met de patiënt beslissingen te nemen. Hiermee willen we de inbreng van het patiëntperspectief vergroten en professionaliseren.

Patiënten moeten inzicht hebben in de kwaliteit van zorg. We maken ons daarom hard om meer kwaliteitsinformatie beschikbaar te krijgen die belangrijk is voor patiënten. Dit doen we samen met patiëntenorganisaties.

Binnen de afgesproken kwaliteits- en doelmatigheidsagenda werken we samen met veldpartijen om de kwaliteitscyclus rondom 30 aandoeningen te maken. De kwaliteitscirkels zijn in kaart gebracht, de witte vlekken zijn geïndentificeerd, en er zijn actieplannen opgesteld.

‘Samen beslissen’ betekent dat u samen met uw arts beslist welke zorg het beste bij u past. Uw arts geeft u informatie over de mogelijkheden. En wat de medische voor- en nadelen hiervan zijn.

Onze gezamenlijke ambitie is om zorginnovaties in twee jaar tijd op te schalen. Dit doen we door gezamenlijk met partijen uit het veld te werken aan landelijke dekking. We kiezen hierbij voor twee toepassingsgebieden: Telebegeleiding bij ernstig hartfalen en Digitale keuzehulpen.

Welkom op de site van het project PGD Kader 2020! Het project heeft tot doel een kader te realiseren om de ontwikkeling, invoering en opschaling van Persoonlijke GezondheidsDossiers te faciliteren. 

Het project PGD Kader 2020 is eind 2015 afgerond.

Voor Patiëntenfederatie NPCF is uw ervaring met de zorg van grote waarde. Zo willen wij samen met u de zorg verbeteren. Op verschillende manieren kunt u bij ons uw ervaring met de zorg delen.