Bedrijf achter Nipt-test nog steeds moreel onethisch bezig

Het Belgische bedrijf Gendia dat voor Nederlandse zwangere vrouwen Nipt-testen uitvoert, is nog steeds moreel onethisch bezig. Dat zegt directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland in reactie op het bericht dat het bedrijf zijn voorwaarden heeft aangepast.

Begin vorige maand werd duidelijk dat Gendia vrouwen soms maanden na hun zwangerschap benadert voor aanvullend medisch onderzoek. Bijvoorbeeld omdat de vrouwen bij de aanvraag van de Nipt-test hebben aangegeven dat er in hun familie kanker voorkomt.

Gendia handelt onethisch oordeelde de Patiëntenfederatie toen al. Dianda Veldman: “Vrouwen verstrekken die medische gegevens voor het onderzoek tijdens de zwangerschap. Dan kun je niet maanden later die gegevens gebruiken om ander onderzoek aan te smeren.

Gendia heeft nu op het inschrijfformulier een regel toegevoegd. Vrouwen kunnen daar aangeven dat ze ook geïnformeerd willen worden over onderzoeken die voor hun of hun familie van belang kunnen zijn.

“Nog steeds ethisch en moreel onaanvaardbaar”, oordeelt Dianda Veldman. Ze maken nog steeds gebruik van medische gegevens die daarvoor niet zijn bedoeld. Ik roep Gendia op daar nu echt mee te stoppen.”

Dianda Veldman op BNR-radio >>

Lees hier eerdere berichtgeving over Gendia >>