Brief Patiëntenfederatie over prijstransparantie

Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)
T.a.v. de Directie van de NZa

Geachte mevrouw Kaljouw,

Patiënten hebben grote behoefte aan openheid en transparantie over prijzen van ziekenhuizen. Wat kost een behandeling waarvoor de patiënt zijn verplicht en vrijwillig eigen risico moet aanspreken?

Het gaat dus om behandelingen die maximaal 885 euro kosten, het totaal van het verplichte eigen risico en 500 euro waarmee men het eigen risico extra kan verhogen, in ruil voor korting op de premie.

Minister Schippers heeft de NZa verzocht deze prijstransparantie in gang te zetten, opdat patiënten die naar een ziekenhuis moeten vooraf weten waar ze financieel aan toe zijn.

Patiënten merken in de praktijk echter weinig tot niets van prijstransparantie. Ziekenhuizen geven niet thuis wanneer patiënten prijsinformatie vragen.

Wij roepen de NZa op nu met voorrang werk te maken van prijstransparantie van de ziekenhuistarieven. Deze informatie moet voor patiënten beschikbaar komen. En wel op een zodanige wijze dat patiënten eenvoudig de prijzen van ziekenhuizen kunnen vergelijken.

Ziek worden is voor niemand leuk. Maar het helpt patiënten wel als ze weten wat een behandeling kost en hoe goed het ziekenhuis de behandeling uitvoert.

Met vriendelijke groet,
Dianda Veldman,