Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Cliëntondersteuning vaak niet te vinden, maar het helpt wel

Cliëntondersteuning vaak niet te vinden, maar het helpt wel

 

Mensen die zorg krijgen en nog thuis wonen, hebben vaak veel steun aan iemand die met ze meedenkt over de zorg en ondersteuning die ze nodig hebben. Zo’n onafhankelijke hulp kan ze helpen de weg te vinden in het oerwoud aan regels. Maar te vaak weten mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben niet dat ze recht hebben op gratis hulp.

Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland.

Staatssecretaris Van Rijn gaat nu met gemeenten en zorgverzekeraars bekijken hoe de onafhankelijke cliëntondersteuning (want zo heet het) beter bekend kan worden gemaakt. Van Rijn noemt onafhankelijke cliëntondersteuning cruciaal voor de uitvoering van zijn beleid dat er op is gericht om mensen zo lang mogelijk goed thuis te laten wonen.

ouderenzorg 1Patiëntenfederatie Nederland is blij dat Van Rijn de druk op partijen wil opvoeren, maar vindt wel dat het lang heeft geduurd. “Onafhankelijke cliëntondersteuning is al in 2007 wettelijk geregeld. Ik vind het raar dat we tien jaar na dato nog eens moeten gaan praten om dit bij iedereen op het netvlies te krijgen”, zegt directeur Dianda Veldman.

Uit het onderzoek van de patiëntenfederatie blijkt dat driekwart van de mensen die gebruik hebben gemaakt van onafhankelijke cliëntondersteuning daar heel tevreden over is. Maar helaas blijkt dat meer dan de helft van de mensen die recht zouden hebben gehad op cliëntondersteuning niet wist dat het bestaat. Of niet de weg wist om de hulp te kunnen vragen. “Als het niet zo treurig was zou je kunnen zeggen dat mensen cliëntondersteuning nodig hebben om cliëntondersteuning te vinden. En dat kan nooit de bedoeling zijn”, zegt Dianda Veldman.

Zij roept de staatssecretaris op om nu voortvarend te werk te gaan. “En als hij het niet doet, gaan we zelf met gemeenten en zorgverzekeraars om de tafel zitten om het goed te gaan regelen. De gemeente kan bijvoorbeeld al bij de uitnodiging voor het keukentafelgesprek laten weten dat mensen bij dat gesprek gratis hulp en ondersteuning kunnen krijgen.”

In de media

NVZ: Ziekenhuizen overleggen al met patiënten over inrichting portalen
ICT&Health,19 februari 

Nationale Zorgnummer in Heel Holland Zorgt 
SBS6, 17 februari

Vrouw heeft liever mannelijke huisarts bij lichamelijk onderzoek 
Nationale Zorggids, 16 februari

Meerderheid van de vrouwen geeft voorkeur aan huisarts van hetzelfde geslacht
NU.nl, 16 februari

Uit Libelle-onderzoek blijkt: Vrouwen stellen bezoek bij mannelijke huisarts uit door schaamte
Libelle.nl, 16 februari

Samenwerking zorgt voor betere online en offline zorg
Skipr, 15 februari

Vrouw wil vrouwelijke huisarts bij intieme klachten
AD, 15 februari

Meer dan de helft van de jonge vrouwen heeft liever een vrouwelijke huisarts
RTL-nieuws, 15 februari

Help, mijn uitslagen staan online
Skipr, 14 februari

p>Onderzoek naar invloed schooltype op vriendschappen 
NOG, 7 februari 

Patiënt niet betuttelen 
Zorgkrant, 6 februari

Patiëntenfederatie wil uitslagen online laten inzien: 'Niet elke arts is hier blij mee'
RTL Nieuws, 2 februari

Moet patiënt uitslag ziekenhuis direct kunnen zien?
Radio 1, 2 februari

Geef patiënt de kans om een testuitslag meteen in te zien, ook al leidt dat tot verwarring
Trouw, 2 februari

‘Meer maatwerk bij inzage onderzoeksuitslagen in patiëntenportaal’
Zorgvisie, 2 februari

Website zorgverzekeraar vaak onduidelijk
Zorgkrant, 2 februari

'Patiënten moeten uitslag direct kunnen inzien'
AD, 2 februari

‘Patiënt moet uitslag direct kunnen zien’ 
Medisch Contact, 2 februari

’Patiënt moet uitslag ziekenhuis direct kunnen zien’
Telegraaf, 2 februari

'Patiënt moet onderzoeksuitslag in online ziekenhuisdossier direct kunnen zien'
nu.nl, 2 februari

Patiëntenfederatie: ‘Maak uitslagen direct beschikbaar’
Skipr, 2 februari

Ontbijtgast Dianda Veldman
Radio 4, 1 februari