De prijs van zorg

Wat kost een behandeling in het ziekenhuis? Zorgverzekeraar CZ maakte vorige week bekend wat hij betaalt aan ziekenhuizen. Patiëntenfederatie Nederland zocht uit hoe groot de verschillen kunnen zijn voor één en dezelfde behandeling. Dat kan behoorlijk verschillen, blijkt uit ons onderzoek. Bovendien kan het ook zo zijn dat een ziekenhuis voor dezelfde operatie een ander tarief vraagt aan klanten van andere verzekeraars. Dat komt omdat elke zorgverzekeraar met elk ziekenhuis onderhandelt over de prijzen.

Patiëntenfederatie Nederland vergeleek de gezamenlijke prijs van tien (be)handelingen in de lijst van CZ. Om een eerlijke vergelijking tussen ziekenhuizen te maken, hebben we die behandelingen bij elkaar opgeteld. Als een ziekenhuis bijvoorbeeld duur is bij huidaandoeningen, maar weer goedkoper bij een andere aandoening, dan weegt dat tegen elkaar op. We hebben gekozen voor een top tien van behandelingen die het meeste voorkomen. Het gaat hierbij om verschillende behandelmethoden en aandoeningen.

Wat kost het
In totaal zijn er 41 ziekenhuizen en klinieken die alle tien behandelingen aanbieden. Het Sint Annaziekenhuis in Geldrop en Eindhoven blijkt deze tien behandelingen het goedkoopst aan te bieden. Voor 3.194,92 euro kan een CZ-verzekerde bij dit ziekenhuis terecht voor deze tien behandelingen. Andere goedkope ziekenhuizen zijn het Laurentius Ziekenhuis (3232,30 euro) en het Catharina Ziekenhuis (3.362,50 euro).

Het Maastricht UMC+ (voorheen Academisch Ziekenhuis Maastricht) is het duurste voor de patiënt. Het rekent namelijk 4348,29 euro voor dezelfde tien behandelingen, 1.153,37 euro meer dan het Sint Annaziekenhuis. Ook het Hagaziekenhuis (4.159,74 euro) en het Spijkenisse Medisch Centrum (4.001,57 euro) vragen meer dan 4.000 euro voor deze tien behandelingen bij elkaar.

Prijs zegt niet alles, kwaliteit telt ook mee
Patiëntenfederatie Nederland is blij met de openbaarmaking van de tarieven, maar voegt er aan toe dat een patiënt nog steeds weinig heeft te kiezen als hij alleen de prijzen kent. Een patiënt kan pas echt een goede keuze maken als hij ook weet hoe goed een ziekenhuis is. Zijn er vaak hersteloperaties? Hebben ze ervaring met ingrepen? Pas als ook die informatie beschikbaar is, kan de patiënt beter kiezen. Hij kan nu al op ZorgkaartNederland zien wat patiënten vinden van een ziekenhuis. Prijsinformatie van alle zorgverzekeraars en kwaliteitsinformatie van verzekeraars en ziekenhuizen maken het beeld compleet. Maar zo ver is het nog niet.

‘UMC’s zijn nu eenmaal duurder’
Het Maastricht UMC+, het ziekenhuis dat bij CZ het hoogste bedrag rekent voor het onderzochte pakket behandelingen, zegt: “Academische ziekenhuizen (UMC’s) zijn altijd duurder dan reguliere ziekenhuizen, vanwege de hoge zorgzwaarte. Door het karakter van een UMC en de hierbij behorende zorgzwaarte worden door UMC’s normaal gesproken altijd de maximumtarieven afgesproken.”

> Zie ook Openheid over ziekenhuiskosten is goede zaak