Deel verpleeghuizen maakt kwaliteitsgegevens openbaar

Hoe is het gesteld met de kwaliteit in de verpleeghuizen? Met een voorzichtige eerste stap krijgen we een kijkje in de keuken. Patiëntenfederatie Nederland vindt het jammer dat een deel van de Nederlandse verpleeghuizen nog steeds niet de eigen kwaliteitsgegevens openbaar toegankelijk wil maken via ZorgkaartNederland.

Directeur Dianda Veldman: “We zijn blij dat zeventig procent van alle verpleeghuizen wel met patiënten en cliënten wil delen hoe het met de kwaliteit in het huis is gesteld. En we roepen de dertig procent die dat niet wil op om het goede voorbeeld van de anderen te volgen en ook hun gegevens openbaar te maken. Alleen zo kunnen mensen echt kiezen naar welk verpleeghuis ze willen gaan.”

Basisveiligheid

Vanaf 31 januari is informatie over de basisveiligheid van een groot deel van de instellingen die verpleegzorg leveren te vinden op ZorgkaartNederland. Dit is bijvoorbeeld informatie over vrijheidsbeperkende maatregelen, infectiepreventie en brandveiligheid. Deze informatie kunnen mensen samen met de reviews op ZorgkaartNederland gebruiken bij hun keuze voor een instelling.

Werkwijze

Organisaties in de verpleeghuiszorg ontvingen van de IGZ een vragenlijst over basisveiligheid. Hen werd gevraagd deze per locatie in te vullen. In de vragenlijst konden organisaties toestemming geven voor het publiceren van de ingevulde gegevens op de website van de inspectie. Daarnaast konden zij toestemming geven om de gepubliceerde gegevens van een link te voorzien, zodat de gegevens ook oproepbaar zijn op ZorgkaartNederland en Kiesbeter.nl. Uiteindelijk gaf een vijfde van alle huizen geen toestemming om de informatie op de site van de Inspectie te zetten. Nog eens tien procent meer wil ook geen link naar de websites Kiesbeter.nl en ZorgkaartNederland.nl.

Koudwatervrees

Directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie verwijt de verpleeghuizen die geen goedkeuring geven voor publicatie van de kwaliteitsinformatie koudwatervrees: “Mensen willen gewoon weten hoe goed een verpleeghuis het doet, ook in vergelijking met andere huizen. En wij vinden dat ze daar ook recht op hebben. Uiteindelijk zal het toch verplicht worden en dus zeg ik: zet een flinke stap vooruit door mensen een kijkje in de keuken te gunnen.”