digitalezorggids.nl vernieuwd

Patiëntenfederatie Nederland lanceert een geheel vernieuwde website: digitalezorggids.nl. De site moet de bewustwording, het inzicht én de helderheid op het terrein van digitale zorg vergroten. Bij zowel patiënten als zorgverleners.

De impact van digitale mogelijkheden neemt steeds meer toe. Ook binnen de zorg. Lang niet alle patiënten en zorgverleners benutten deze mogelijkheden. Mensen staan wel open voor digitale zorg, maar ze weten vaak niet wat hun zorgverlener aanbiedt op dit vlak. Digitalezorggids.nl wil mensen meer bewust maken van de mogelijkheden van digitale zorg.

Veel ervaringsverhalen
De informatie op de site is laagdrempelig en er is veel ruimte voor ervaringsverhalen. Bijvoorbeeld hoe mensen digitale zorgdiensten gebruiken en wat hun mening is over digitale zorgproducten.

Zoals Baukje van der Woude. Door een chronische ziekte moet zij vaak naar het ziekenhuis. Ze vindt het ideaal dat ze die afspraken online kan maken. "Ik hoef niet meer te bellen en lang in de wacht te staan en ben niet meer afhankelijk van bepaalde tijden. Ik kan gewoon op elk moment van de dag online een afspraak aanvragen. Wat ik ook fijn vind, is dat ik niet bij elke persoon die ik aan de lijn krijg weer moet uitleggen wat ik heb. Ik kan het online kort omschrijven in het invulveld. Vervolgens komt het bij de juiste persoon terecht."

Groeiend platform
Naast ervaringsverhalen kan iedereen digitale zorgproducten reviewen. En uiteraard reviews van anderen lezen. Om het overzichtelijk te houden, is gestart met 6 diensten en 88 producten. Alleen die producten en diensten die impact hebben op de zorg worden behandeld. Gaandeweg bouwt digitalezorggids dit uit. Daarnaast laat digitalezorggids zien welke digitale zorg zorgverleners aanbieden. Zorgverleners kunnen dit op ZorgkaartNederland aangeven.

Bijdragen aan verdere digitalisering zorg
"Wij vinden het belangrijk dat iedereen digitale zorg kan gebruiken”, zegt Dianda Veldman, directeur van de Patiëntenfederatie. “Het kan patiënten veel voordelen bieden, zoals inzicht in de gezondheid of meer informatie over een aandoening. Ook kan het veel (reis)tijd besparen. Met digitalezorggids.nl willen wij ons steentje bijdragen in de verdere digitalisering van de zorg."
"Ik wil iedereen oproepen: deel uw ervaring en help andere patiënten en zorgverleners met het vinden van de juiste digitale zorg. Met uw review meten wij de ervaring van digitale zorgproducten, zodat de kwaliteit hiervan verbeterd kan worden. En aan zorgverleners wil ik vragen om op ZorgkaartNederland aan te geven welke digitale diensten je gebruikt.”

> Ga hier naar de vernieuwde website