Doe iets aan gebrekkige hulpmiddelen

Er moet snel iets worden gedaan om te voorkomen dat mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel langs de kant komen te staan als dat hulpmiddel stuk gaat. Want passende hulpmiddelen zijn voor mensen met een beperking onmisbaar om hun leven zo zelfstandig en volwaardig mogelijk te leven.

De gevolgen voor mensen die te maken hebben met een niet goed werkend of slecht passend hulpmiddel zijn groot. Zij kunnen soms letterlijk de straat niet meer op, kunnen niet naar school of werk en missen contacten buiten de deur.

Tweede Kamer praat over begroting

Dat schrijven zes organisaties aan de Tweede Kamer. Die spreekt later deze week over begroting van VWS voor 2020. Maar in de loop daarnaartoe is er dinsdag al overleg tussen VWS, patiëntenorganisaties en leveranciers van hulpmiddelen over de problemen die mensen ondervinden.

Een soort wegenwacht voor rolstoelen

Eerder al pleitte Patiëntenfederatie Nederland voor een soort van wegenwacht voor mensen die van een rolstoel of scootmobiel afhankelijk zijn. Want nu kan het gebeuren dat iemand uit Groningen van wie de rolstoel stilvalt in Zeeland, moet wachten tot er een reparateur uit Groningen komt om het probleem te verhelpen. Dat moet efficiënter kunnen vindt de Patiëntenfederatie. De brief aan de Tweede Kamer is ondertekend door Ieder(in), Dwarslaesie Organisatie Nederland, Spierziekten Nederland, Per Saldo, Wij staan op! En Patiëntenfederatie Nederland.

> Lees hier de hele brief
> Lees hier ook Maak een landelijk mobiliteitsnet