Dokter en patiënt hebben nog een wereld te winnen in digitale zorg

Er kan heel veel op digitaal gebied, maar voor dokter en patiënt is er nog een wereld te winnen. Digitale zorg is er wel, mondjesmaat steeds meer zelfs. Maar de kloof is nog groot tussen wat kan en wat wordt gebruikt.

Dat blijkt uit de e-Health Monitor 2016 van onderzoeksinstituten Nictiz en Nivel.

Het onderzoek toont een grote kloof tussen droom en daad. Zo kan de patiënt bij driekwart van de huisartsen online een herhaalrecept aanvragen. Maar slechts een op de zes patiënten doet dat ook zo nu en dan.

Directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland: “Het is duidelijk dat de patiënt vaak niet weet wat er allemaal kan bij de dokter. Daar moeten we met zijn allen de schouders onder zetten. Digitale zorg is voor patiënt en dokter nuttig en handig. Voor de patiënt omdat hij niet meer in de wachtrij hoeft om een afspraak te maken of een recept te vragen. Voor de dokter omdat hij tijd krijgt voor andere zaken, zoals een goed gesprek met de patiënt. Maar dan moet de dokter ook wel laten zien wat de mogelijkheden zijn voor de patiënt.”

Uit het onderzoek blijkt dat de digitalisering in de zorg langzaam maar zeker op gang komt. Dianda Veldman: “Dat is goed. We zitten op een rijdende trein. Wij werken er aan dat de patiënt die dat wil in 2020 zelf de beheerder wordt van zijn eigen dossier. Online. ‘Wij weten dat patiënten die al gebruik maken van digitale zorg daar erg blij mee zijn. Die zien de voordelen van je zaken vanuit huis op de bank regelen. Maar dan moet je wel weten dat het kan.”

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!