Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Drie patiëntvriendelijke zorgverleners strijden om publieksprijs

Drie patiëntvriendelijke zorgverleners strijden om publieksprijs

 

Wie mag zich straks de meest patiëntvriendelijke zorgverlener van Nederland noemen, Verloskundige Brom, Fysiotherapeut Machiels of Orthopeed Vellema? Vandaag verraste Patiëntenfederatie Nederland de drie zorgverleners met hun nominatie voor de publieksprijs. De nominaties kregen zij dankzij de verhalen van patiënten op ZorgkaartNederland, de grootste ervaringssite van de zorg en initiatief van Patiëntenfederatie Nederland.



Een erkenning van patiënten
zorgkaartnederlandDe zorgverleners kregen hun nominatie te horen van patiënten die op ZorgkaartNederland waardering over ‘hun’ zorgverlener hadden uitgesproken. Zij brachten de zorgverleners vandaag een taart met het goede nieuws. ‘Ik was totaal verrast en had het niet verwacht’, zegt Fysiotherapeut Machiels uit Eindhoven. ‘Het mooie van de prijs vind ik de erkenning van patiënten zelf.’


‘een geweldige beloning’
Orthopeed Vellema was net klaar met opereren toen hij hoorde van de nominatie. Ook hij was aangenaam verrast. “Ik vind de nominatie een geweldige beloning voor het werk dat we hier doen. Dat doe ik niet alleen, maar dat doen we met het hele team. Dus de nominatie is ook voor hen.” Verloskundige Brom wordt op ZorgkaartNederland geprezen om haar liefdevolle begeleiding rond bevallingen. Ze is verguld met de nominatie. “Ik ben heel vereerd dat mijn goede bedoelingen en inspanningen gewaardeerd worden. Ik werk hard, en zoals het me vroeger geleerd is: met oog voor de gezinnen en hun gezondheid in plaats van voor de regeltjes. Ik denk dat mensen zich daarbij op hun gemak voelen.”


De goede voorbeelden in het zonnetje

De patiëntvriendelijkheidsprijzen van ZorgkaartNederland worden voor het vijfde jaar uitgereikt. De publieksprijs wordt in de zorg steeds belangrijker. “We hebben de prijs in het leven geroepen om te laten zien dat er ook heel veel goed gaat in de zorg, en hoe patiënten dat waarderen”, zegt Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. “We laten ons vaak genoeg horen als het in de zorg beter moet, maar nu zetten we de goede voorbeelden in het zonnetje. Ik vind het geweldig om de ervaringen van patiënten op ZorgkaartNederland te lezen over al deze genomineerde zorgaanbieders. Daar spreekt een enorme waardering uit, en je maakt eruit op dat er in de zorg echt heel bijzondere mensen werken.”


Het publiek kiest
Het Nederlands publiek bepaalt de komende twee weken wie van de drie zorgverleners het meest patiëntvriendelijk van Nederland is. Iedereen kan via sociale media een stem uitbrengen voor één van de filmpjes waarin patiënten vertellen waarom hun zorgverlener de prijs verdient. Alle winnaars van de Patiëntvriendelijkheidsprijs 2016 worden 13 december bekendgemaakt tijdens het ZorgkaartNederland Gala in de Central Studio’s in Utrecht. Eerder deze maand werden de genomineerden bekend in de categorieën verpleeghuizen, ziekenhuizen en klinieken.

 

Bekijk hier meer informatie over de Patiëntvriendelijkheidsprijs 2016 >>

 

In de media

Medicijntekorten door softwarestoring bij leverancier
Skipr
16 juni 2017

Verdwaald tussen de zorgloketten
Trouw
16 juni 2017

Softwareproblemen leiden tot lege schappen bij de apotheek
De Volkskrant
15 juni 2017

Dianda Veldman over leveringsproblemen apotheken
BNR Radio
15 juni 2017

Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn'
RTL Nieuws
15 juni 2017

Stand.nl: ‘Naming en shaming’ van artsen die een fout maken, is doorgeslagen
Radio 1
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparatie berisping artsen
NOS (vanaf 8.35 minuten)
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparantie berisping artsen
BNR Radio
14 juni 2017

Artsen willen af van 'naming and shaming'
Telegraaf
13 juni 2017

Geen reanimatie voor Ria: 'Jaren van hulpeloosheid, ik moet er niet aan denken'
RTL Nieuws
13 juni 2017

MedMij in Groningen: veilig gezondheidsgegevens uitwisselen tussen patiënt en praktijk
SmarthHealth
8 juni 2017

De lange weg naar transparantie in de zorg

Skipr
7 juni 2017

Neutrale niet-reanimerenpenning beschikbaar

NOS
7 juni 2017

Patiëntenfederatie neemt uitgifte niet-reanimerenpenning over

Skipr
7 juni 2017

Patiënt moet uitslagen niet te snel kunnen inzien
Medisch Contact
1 juni 2017

MedMij geeft patiënt meer regie
Computable
31 mei 2017

Meer herstelbedden gewenst: vraag naar tijdelijke zorg voor ouderen stijgt snel

Volkskrant
23 mei 2017

In het 'herstelhotel' kunnen ouderen tijdelijk terecht
Volkskrant
23 mei 2017

Zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling vragen loont
Nationale Zorggids
22 mei 2017

1 op de 2 ouderen en naasten ervaart knelpunten
De Taalstaat, NPO Radio 1
20 mei 2017

Ouderenzorg tergend traag
Telegraaf (voorpagina en pagina 4)
20 mei 2017

Ouderen hebben meer zorg nodig
Skipr
20 mei 2017

Patiëntenfederatie: Ouderen hebben meer zorg nodig
Algemeen Dagblad
20 mei 2017