Een op de drie mensen komt niet in het gewenste verpleeghuis terecht

Mensen die naar een verpleeghuis gaan, moeten vaak wachten voor ze terechtkunnen. Soms zelfs langer dan achttien weken. Dat blijkt uit een inventarisatie van Patiëntenfederatie Nederland onder 202 mensen. Zij gingen in de afgelopen twee jaar naar een verpleeghuis of stonden op de wachtlijst en hebben dus ervaring met het kiezen van een huis.

Bijna een kwart van de mensen die naar een verpleeghuis gingen moest langer dan achttien weken wachten voor er plaats was. De helft kon binnen zes weken terecht en de rest moest tussen de zes en achttien weken wachten.

Voorkeur voor verpleeghuis

Het merendeel van de mensen heeft een voorkeur voor een bepaald verpleeghuis. Twee op de drie kunnen daar uiteindelijk ook gaan wonen. Maar eenderde van alle mensen krijgt geen plaats in het verpleeghuis van de eerste voorkeur. Deze mensen zijn vaak minder tevreden met de situatie dan mensen die wel in het gewenste verpleeghuis wonen. Ze geven aan dat ze zich niet thuis voelen, zeggen dat zorg en ondersteuning niet aansluiten bij de wensen en melden lange reistijden voor bezoekers.

De Patiëntenfederatie zegt dat het belangrijk is dat mensen kunnen wonen in een verpleeghuis van hun voorkeur. Juist in de laatste levensfase is het essentieel dat mensen de zorg krijgen die ze nodig hebben en dat ze zich thuisvoelen.