Elke dag is wereldgezondheidsdag

Op zaterdag 7 april is het wereldgezondheidsdag. De dag is uitgeroepen door de wereldgezondheidsorganisatie WHO. Het thema van de dag is 'gezondheid voor iedereen'!

Maar eigenlijk is het natuurlijk elke dag wereldgezondheidsdag. Of dat zou het moeten zijn. Want elke dag opnieuw moeten mensen recht hebben op goede, betaalbare en toegankelijke zorg. In Nederland en daarbuiten.

Daar houden wij ons als Patiëntenfederatie Nederland elke dag mee bezig. Hoe zorgen we ervoor dat goede zorg voor iedereen beschikbaar en bereikbaar is? En hoe houden we de kosten van de zorg in de hand?

En dan is er ook in Nederland nog wel wat te winnen. Hoe staat het bijvoorbeeld met de solidariteit tussen ziek en niet ziek? En hoe zit het met de stapeling van kosten waar mensen die van zorg afhankelijk zijn tegenaanlopen. Eigen bijdragen, eigen risico, betalingen voor medicijnen en thuiszorg. Voor sommige mensen lopen de kosten op tot duizenden euro’s per jaar.

Het klinkt raar, maar ook in een welvaartsland als Nederland mijden mensen de zorg omdat ze het niet kunnen betalen. Ze gaan vaak nog wel naar de huisarts, maar blijven weg bij laboratoriumonderzoek. Of ze halen hun medicijnen niet op omdat ze daar geld voor moeten betalen.

En dan zijn er ook nog eens mensen die wanbetaler zijn bij de zorgverzekeraar. Dat waren er 330.000 in 2014 en 270.000 in 2016. De daling is vermoedelijk te danken aan betalingsregelingen die zorgverzekeraars hun klanten aanbieden. Zo zijn er bijvoorbeeld ook 800.000 mensen die hun eigen risico gespreid betalen.

Wie die cijfers op zich laat inwerken, ziet dat er ook in Nederland nog genoeg werk aan de winkel is. Werk dat niet alleen op 7 april nodig is en moet worden gedaan, maar elke dag weer.
Goede, betaalbare en toegankelijke zorg zou een grondrecht moeten zijn voor iedereen. Wij werken daar graag aan mee!

Dianda Veldman
Directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland