Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Ervaringen van andere patiënten belangrijk bij het kiezen van een ziekenhuis

Ervaringen van andere patiënten belangrijk bij het kiezen van een ziekenhuis

 

Nederlanders zijn over het algemeen redelijk tevreden over ziekenhuiszorg. Maar als patiënten actief zoeken naar het beste ziekenhuis voor hun aandoening, ontbreekt vaak de informatie om de juiste keuze te maken. Ervaringen van andere patiënten, zoals te vinden op ZorgkaartNederland, helpen bij het kiezen. Dat is een belangrijke conclusie van de meldactie Ziekenhuiszorg, waarvan Patiëntenfederatie Nederland deze week de resultaten publiceert.

Aan het onderzoek deden 9.811 mensen mee, allemaal lid van het Zorgpanel van de Patiëntenfederatie. Voor een groot deel van de deelnemers aan het onderzoek voldoet het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Ze kennen de artsen, komen er al jaren of ze hebben geen geld om te reizen naar een ziekenhuis in een andere stad.

Patiënten willen informatie over keuzes bij behandeling
Een op de tien patiënten gaat echter zelf actief op zoek naar het beste ziekenhuis. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij een ernstige of zeldzame aandoening, omdat de keuze voor de beste specialist dan een groot verschil kan maken. Patiënten vinden het vooral belangrijk om te weten welke keuzes ze hebben bij de behandeling en of een ziekenhuis of arts gespecialiseerd is in hun aandoening. Ook hechten patiënten steeds meer aan ervaringen van andere bezoekers van het ziekenhuis, zoals die op ZorgkaartNederland te vinden zijn.

BalieZiekenhuisKL

Te weinig kwaliteitsinformatie beschikbaar
Patiënten die uitgebreide kwaliteitsinformatie zoeken, kunnen die echter vaak niet vinden. Van de deelnemers aan de meldactie geeft 31 procent aan dat op internet te weinig kwaliteitsinformatie over ziekenhuizen en artsen te vinden is. Vooral over de kwaliteit van de individuele specialisten kunnen patiënten nauwelijks informatie vinden. Dianda Veldman zegt hierover: “Patiënten hebben momenteel te weinig informatie om zelf het beste ziekenhuis te kiezen. Op ZorgkaartNederland bieden we naast patiëntervaringen ook inzicht in wachttijden van ziekenhuizen en vergelijkingshulpen voor ruim 20 aandoeningen, maar we zouden patiënten graag nog veel meer informatie geven om goed te kunnen kiezen. Patiëntenfederatie Nederland vindt dat de ziekenhuizen meer kwaliteitsinformatie moeten vrijgeven, want iedereen moet kunnen kiezen voor de beste zorg.”

Nederlanders redelijk tevreden over ziekenhuiszorg
Ondanks dit gebrek aan informatie zijn Nederlanders over het algemeen redelijk tevreden over het ziekenhuis. De deelnemers aan de meldactie geven hun laatste ziekenhuisbezoek gemiddeld een 7,7. Vooral een geslaagde behandeling zorgt voor een goed cijfer. Maar ook grote deskundigheid van artsen en verpleegkundigen en een duidelijke uitleg van de behandeling leveren tevreden patiënten op. Toch zijn er nog verbeterpunten. Uit de meldactie komt bijvoorbeeld naar voren dat patiënten vaak lang moeten wachten (voor het maken van een afspraak én in de wachtkamer) en dat ze het contact met hun arts soms onpersoonlijk vinden.

Lees hier alles over de meldactie Ziekenhuiszorg van Patiëntenfederatie Nederland.

 

In de media


Over de financiering van patiëntenorganisaties
NPORadio1 – 21 november - vanaf 35:30 als u het uur tussen 7 en 8 uur in de ochtend terugluistert.

Patiëntenfederatie, Actiz roepen achterban op deelname e-health week 2018
 
ICT&Health, 20 november

Sylvia van der Boom kreeg een boete omdat ze te ziek was om verpleegd te worden
Volkskrant, 17 november

Opvolger Elektronisch Patiëntdossier in de maak
Radio 1, 16 november

Na afblazen landelijk epd wordt aan vervanger gewerkt waarbij patiënt bepaalt welke informatie gedeeld wordt
Volkskrant, 15 november

Verzekeraars en ziekenhuizen willen zelfde zorgtarieven
Trouw, 15 november

ZN in reactie op uitzending EenVandaag: zorgverzekeraars geven veel informatie over zorgverzekering
ZN.nl, 13 november

Otwin van Dijk voorzitter raad van toezicht Patiëntenfederatie
Zorgvisie.nl, 10 november

Van Dijk naar Patiëntenfederatie Nederland
Regio8, 10 november

Otwin van Dijk voorzitter rvt Patiëntenfederatie Nederland 
Skipr.nl, 10 november

Start van het overstapseizoen zorgverzekeringen 
1Vandaag, 10 november

Wirwar van zorgverzekeringen leidt tot onverwachte kosten voor consument 
Independer.nl, 10 november

Directeur GGD Twente laakt btw-verhoging op groente en fruit – Skipr.nl, 8 november

Patiënten dolblij met de opkomst van de zelfstandige kliniek 
Noord-Hollands Dagblad - 8 november

PBLQ begeleidt Patiëntenfederatie bij uitgifte niet-reanimerenpenning
Consultancy.nl - 7 november

Het doel van ‘advance care planning’
ntvg.nl - 6 november