Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Ervaringen van andere patiënten belangrijk bij het kiezen van een ziekenhuis

Ervaringen van andere patiënten belangrijk bij het kiezen van een ziekenhuis

 

Nederlanders zijn over het algemeen redelijk tevreden over ziekenhuiszorg. Maar als patiënten actief zoeken naar het beste ziekenhuis voor hun aandoening, ontbreekt vaak de informatie om de juiste keuze te maken. Ervaringen van andere patiënten, zoals te vinden op ZorgkaartNederland, helpen bij het kiezen. Dat is een belangrijke conclusie van de meldactie Ziekenhuiszorg, waarvan Patiëntenfederatie Nederland deze week de resultaten publiceert.

Aan het onderzoek deden 9.811 mensen mee, allemaal lid van het Zorgpanel van de Patiëntenfederatie. Voor een groot deel van de deelnemers aan het onderzoek voldoet het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Ze kennen de artsen, komen er al jaren of ze hebben geen geld om te reizen naar een ziekenhuis in een andere stad.

Patiënten willen informatie over keuzes bij behandeling
Een op de tien patiënten gaat echter zelf actief op zoek naar het beste ziekenhuis. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij een ernstige of zeldzame aandoening, omdat de keuze voor de beste specialist dan een groot verschil kan maken. Patiënten vinden het vooral belangrijk om te weten welke keuzes ze hebben bij de behandeling en of een ziekenhuis of arts gespecialiseerd is in hun aandoening. Ook hechten patiënten steeds meer aan ervaringen van andere bezoekers van het ziekenhuis, zoals die op ZorgkaartNederland te vinden zijn.

BalieZiekenhuisKL

Te weinig kwaliteitsinformatie beschikbaar
Patiënten die uitgebreide kwaliteitsinformatie zoeken, kunnen die echter vaak niet vinden. Van de deelnemers aan de meldactie geeft 31 procent aan dat op internet te weinig kwaliteitsinformatie over ziekenhuizen en artsen te vinden is. Vooral over de kwaliteit van de individuele specialisten kunnen patiënten nauwelijks informatie vinden. Dianda Veldman zegt hierover: “Patiënten hebben momenteel te weinig informatie om zelf het beste ziekenhuis te kiezen. Op ZorgkaartNederland bieden we naast patiëntervaringen ook inzicht in wachttijden van ziekenhuizen en vergelijkingshulpen voor ruim 20 aandoeningen, maar we zouden patiënten graag nog veel meer informatie geven om goed te kunnen kiezen. Patiëntenfederatie Nederland vindt dat de ziekenhuizen meer kwaliteitsinformatie moeten vrijgeven, want iedereen moet kunnen kiezen voor de beste zorg.”

Nederlanders redelijk tevreden over ziekenhuiszorg
Ondanks dit gebrek aan informatie zijn Nederlanders over het algemeen redelijk tevreden over het ziekenhuis. De deelnemers aan de meldactie geven hun laatste ziekenhuisbezoek gemiddeld een 7,7. Vooral een geslaagde behandeling zorgt voor een goed cijfer. Maar ook grote deskundigheid van artsen en verpleegkundigen en een duidelijke uitleg van de behandeling leveren tevreden patiënten op. Toch zijn er nog verbeterpunten. Uit de meldactie komt bijvoorbeeld naar voren dat patiënten vaak lang moeten wachten (voor het maken van een afspraak én in de wachtkamer) en dat ze het contact met hun arts soms onpersoonlijk vinden.

Lees hier alles over de meldactie Ziekenhuiszorg van Patiëntenfederatie Nederland.

 

In de media

Prinsjesdagontbijt: Minister Schippers complimenteert medisch specialisten
De Medisch Specialist
21 september 2017

Prinsjesdag 2017: dit verandert er voor de zorg
AvroTros
19 september 2017

Patiëntenfederatie tegen hoger eigen risico
ANP
19 september 2017

Verlenging voor ‘Vliegwiel Coalitie eHealth’
Zorgvisie
19 september 2017

Sterftecijfers ziekenhuizen 'wel degelijk waardevol': zo zit het
RTL Nieuws
14 september 2017

E-book helpt arts en patiënt om tijdig te praten over het levenseinde
KNMG
13 september 2017

'Patiëntenstop bij een op vijf thuiszorgaanbieders'
Skipr
12 september 2017

Thuiszorg weigert in het geheim patiënten
BNR
12 september 2017

Gerdi Verbeet vertrekt als voorzitter rvt Patiëntenfederatie
Skipr
8 september 2017

Vliegwiel Coalitie zet alle eHealth stakeholders aan een tafel
Smarthealth
7 september 2017

'Vliegwiel-coalitie' jaagt digitale opschaling aan
Skipr
7 september 2017

NH Peilt: Eigen risico en zorgpremie volgend jaar weer omhoog

NH Nieuws
6 september 2017

Dianda Veldman over verhogen eigen risico

NPO Radio1
6 september 2017

Het eigen risico en de zorgpremie gaan waarschijnlijk flink omhoog
Trouw
6 september 2017

'Verhogen eigen risico is onaanvaardbaar'
AD
6 september 2017

Eigen risico naar 400 euro, onderhandelaars zwijgen
Skipr
6 september 2017

Eigen risico in de zorg gaat onder Rutte III verder omhoog
AD
6 september 2017

'Verplicht eigen risico gaat komende jaren verder omhoog'

NU.nl
6 september 2017

Dianda Veldman over onnodige zorgkosten
Kanniewaarzijn (vanaf 15:40)
5 september 2017

Ongezonde strijd rond het ziekbed van de werknemer

Volkskrant
1 september 2017