Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Ervaringen van andere patiënten belangrijk bij het kiezen van een ziekenhuis

Ervaringen van andere patiënten belangrijk bij het kiezen van een ziekenhuis

 

Nederlanders zijn over het algemeen redelijk tevreden over ziekenhuiszorg. Maar als patiënten actief zoeken naar het beste ziekenhuis voor hun aandoening, ontbreekt vaak de informatie om de juiste keuze te maken. Ervaringen van andere patiënten, zoals te vinden op ZorgkaartNederland, helpen bij het kiezen. Dat is een belangrijke conclusie van de meldactie Ziekenhuiszorg, waarvan Patiëntenfederatie Nederland deze week de resultaten publiceert.

Aan het onderzoek deden 9.811 mensen mee, allemaal lid van het Zorgpanel van de Patiëntenfederatie. Voor een groot deel van de deelnemers aan het onderzoek voldoet het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Ze kennen de artsen, komen er al jaren of ze hebben geen geld om te reizen naar een ziekenhuis in een andere stad.

Patiënten willen informatie over keuzes bij behandeling
Een op de tien patiënten gaat echter zelf actief op zoek naar het beste ziekenhuis. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij een ernstige of zeldzame aandoening, omdat de keuze voor de beste specialist dan een groot verschil kan maken. Patiënten vinden het vooral belangrijk om te weten welke keuzes ze hebben bij de behandeling en of een ziekenhuis of arts gespecialiseerd is in hun aandoening. Ook hechten patiënten steeds meer aan ervaringen van andere bezoekers van het ziekenhuis, zoals die op ZorgkaartNederland te vinden zijn.

BalieZiekenhuisKL

Te weinig kwaliteitsinformatie beschikbaar
Patiënten die uitgebreide kwaliteitsinformatie zoeken, kunnen die echter vaak niet vinden. Van de deelnemers aan de meldactie geeft 31 procent aan dat op internet te weinig kwaliteitsinformatie over ziekenhuizen en artsen te vinden is. Vooral over de kwaliteit van de individuele specialisten kunnen patiënten nauwelijks informatie vinden. Dianda Veldman zegt hierover: “Patiënten hebben momenteel te weinig informatie om zelf het beste ziekenhuis te kiezen. Op ZorgkaartNederland bieden we naast patiëntervaringen ook inzicht in wachttijden van ziekenhuizen en vergelijkingshulpen voor ruim 20 aandoeningen, maar we zouden patiënten graag nog veel meer informatie geven om goed te kunnen kiezen. Patiëntenfederatie Nederland vindt dat de ziekenhuizen meer kwaliteitsinformatie moeten vrijgeven, want iedereen moet kunnen kiezen voor de beste zorg.”

Nederlanders redelijk tevreden over ziekenhuiszorg
Ondanks dit gebrek aan informatie zijn Nederlanders over het algemeen redelijk tevreden over het ziekenhuis. De deelnemers aan de meldactie geven hun laatste ziekenhuisbezoek gemiddeld een 7,7. Vooral een geslaagde behandeling zorgt voor een goed cijfer. Maar ook grote deskundigheid van artsen en verpleegkundigen en een duidelijke uitleg van de behandeling leveren tevreden patiënten op. Toch zijn er nog verbeterpunten. Uit de meldactie komt bijvoorbeeld naar voren dat patiënten vaak lang moeten wachten (voor het maken van een afspraak én in de wachtkamer) en dat ze het contact met hun arts soms onpersoonlijk vinden.

Lees hier alles over de meldactie Ziekenhuiszorg van Patiëntenfederatie Nederland.

 

In de media

Medicijntekorten door softwarestoring bij leverancier
Skipr
16 juni 2017

Verdwaald tussen de zorgloketten
Trouw
16 juni 2017

Softwareproblemen leiden tot lege schappen bij de apotheek
De Volkskrant
15 juni 2017

Dianda Veldman over leveringsproblemen apotheken
BNR Radio
15 juni 2017

Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn'
RTL Nieuws
15 juni 2017

Stand.nl: ‘Naming en shaming’ van artsen die een fout maken, is doorgeslagen
Radio 1
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparatie berisping artsen
NOS (vanaf 8.35 minuten)
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparantie berisping artsen
BNR Radio
14 juni 2017

Artsen willen af van 'naming and shaming'
Telegraaf
13 juni 2017

Geen reanimatie voor Ria: 'Jaren van hulpeloosheid, ik moet er niet aan denken'
RTL Nieuws
13 juni 2017

MedMij in Groningen: veilig gezondheidsgegevens uitwisselen tussen patiënt en praktijk
SmarthHealth
8 juni 2017

De lange weg naar transparantie in de zorg

Skipr
7 juni 2017

Neutrale niet-reanimerenpenning beschikbaar

NOS
7 juni 2017

Patiëntenfederatie neemt uitgifte niet-reanimerenpenning over

Skipr
7 juni 2017

Patiënt moet uitslagen niet te snel kunnen inzien
Medisch Contact
1 juni 2017

MedMij geeft patiënt meer regie
Computable
31 mei 2017

Meer herstelbedden gewenst: vraag naar tijdelijke zorg voor ouderen stijgt snel

Volkskrant
23 mei 2017

In het 'herstelhotel' kunnen ouderen tijdelijk terecht
Volkskrant
23 mei 2017

Zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling vragen loont
Nationale Zorggids
22 mei 2017

1 op de 2 ouderen en naasten ervaart knelpunten
De Taalstaat, NPO Radio 1
20 mei 2017

Ouderenzorg tergend traag
Telegraaf (voorpagina en pagina 4)
20 mei 2017

Ouderen hebben meer zorg nodig
Skipr
20 mei 2017

Patiëntenfederatie: Ouderen hebben meer zorg nodig
Algemeen Dagblad
20 mei 2017