Fysiotherapie na corona

Patiëntenfederatie Nederland heeft onderzocht hoe de zorg na corona langzaam weer op gang komt. Aan het onderzoek deden 8100 mensen mee. In dit onderzoek is onder andere gevraagd naar hoe de zorg van de fysiotherapeut is verlopen tijdens de coronacrisis.

3100 mensen hadden voor de coronacrisis met regelmaat zorg van een fysiotherapeut zouden dit op korte termijn krijgen. 92% kon tijdens corona niet meer (volledig) terecht bij de fysiotherapeut. Van hen kreeg 60% een alternatief aangeboden voor de stopgezette behandelingen. Het gaat dan om oefeningen voor thuis, telefonisch overleg of beeldbellen.

Nog steeds kunnen mensen niet terecht

Inmiddels is voor 40% van deze groep de fysiotherapie weer opgepakt. Bijna een derde krijgt weer net zoveel behandelingen als voorheen. Bij 15% is de fysio ingepland, en van hen krijgt 10% straks weer net zoveel fysio als voorheen.

Toch kunnen nog steeds 899 mensen niet terecht kunnen bij de fysiotherapie. 79% heeft al vanaf het begin van de coronatijd geen behandeling meer gehad bij de fysiotherapeut. De helft van hen heeft nog niets gehoord van de fysiotherapeut. Aan 73% van de mensen die weten dat hun behandeling voorlopig nog niet begint, is uitgelegd waarom zij voorlopig nog niet terecht kunnen. Bij 17% is dit niet uitgelegd.

Eerder is het onderzoek naar ziekenhuiszorg en huisartsenzorg tijdens de coronacrisis gepubliceerd door Patiëntenfederatie Nederland.