Garandeer keuzevrijheid zwangere

Een zwangere moet altijd de zorgverlener kunnen kiezen die zij wil. De manier waarop de zorg wordt betaald mag daarin geen belemmering zijn. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die praat later deze week over zwangerschap en geboortezorg.

De Patiëntenfederatie pleit al langer voor keuzevrijheid voor zwangeren. Die vrijheid kan in het gedrang komen als er een systeem van integrale (bekostiging van) geboortezorg komt, waarbij een zwangere door het kiezen van een verloskundige in een keten van zorgverleners terecht kan komen omdat die samenwerken.

De Patiëntenfederatie vraagt de Tweede Kamer ervoor te zorgen dat zwangeren ook zorgverleners van buiten zo’n keten kunnen kiezen. Bovendien wil de Patiëntenfederatie betrokken worden bij het monitoren van een experiment met zo’n systeem van integrale financiering.