Geef patiënt gezag over eigen medische gegevens

Patiënten moeten zelf kunnen beslissen en beschikken over hun gezondheidsgegevens. En die gegevens moeten beschikbaar en veilig zijn waar en wanneer het nodig is. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer.

Op dit moment is het niet mogelijk dat een arts in Groningen toegang heeft tot de medische gegevens van een patiënt die woont in Maastricht. Terwijl het soms wel handig is, bijvoorbeeld wanneer een patiënt ineens ziek wordt buiten zijn eigen woonplaats of regio.

Ook wanneer een patiënt toestemming geeft voor gegevensuitwisseling tussen zorgverleners, zoals tussen huisarts en apotheek, blijft die uitwisseling via het landelijk schakelpunt beperkt tot de eigen regio. Van een landelijke schakeling is geen sprake. Maar dat moet wel, vindt Patiëntenfederatie Nederland.

Die veilige uitwisseling van gegevens wordt gemakkelijker wanneer de patiënt de gegevens beheert in een persoonlijke gezondheidsomgeving. Maar dan moet zo’n omgeving wel veilig zijn en moeten derden geen toegang tot die gegevens kunnen krijgen, schrijft de Patiëntenfederatie.

“We verzoeken u de minister te vragen of hij kan garanderen dat medische gegevens die zijn opgeslagen in een persoonlijke gezondheidsomgeving op dezelfde manier beschermd worden tegen inzage door derden als wanneer ze nog in beheer zijn bij een arts.”

> Lees hier de brief aan de Tweede Kamer