Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Gesprek met huisarts kan helpen bij opstellen wilsverklaring

Gesprek met huisarts kan helpen bij opstellen wilsverklaring

 

Mensen die een wilsverklaring willen opstellen kunnen baat hebben bij een goed gesprek met de huisarts, voor ze een wilsverklaring maken. Dat blijkt uit een onderzoek van Patientenfederatie Nederland onder 8837 mensen. Van hen hadden 1883 mensen een wilsverklaring.

NietAlleenKLIn een dergelijke verklaring kunnen mensen zaken vastleggen over wat er met hen moet gebeuren als ze zelf niet meer in staat zijn beslissingen te nemen. Het gaat bijvoorbeeld om wel of niet reanimeren of een euthanasieverklaring.

Maar ook om wie dan namens hun beslissingen neemt. De meeste mensen die een verklaring hebben, zeggen dat ze het belangrijk vinden om zaken vast te leggen om misverstanden te voorkomen. Ook willen ze de omgeving niet belasten en willen ze niet dat anderen over hen beslissen als ze het zelf niet meer kunnen.

Deelnemers met een wilsverklaring zijn ouder dan mensen zonder zo’n verklaring. 92 procent van de mensen met een wilsverklaring heeft een of meer chronische aandoening(en).

Van de 1883 deelnemers met een wilsverklaring heeft 17 procent ook een niet-reanimerenpenning (aangevraagd). 64 procent van die groep vindt dat als het lichaam ermee stopt, het maar moet stoppen. 44 procent zegt een slechte gezondheid te hebben en daarom niet te willen worden gereanimeerd. Van deze groep met een wilsverklaring heeft 55 procent (1037 mensen) een euthanasieverzoek in de verklaring. Het overgrote deel heeft dat onder meer omdat men niet als een kasplantje wil eindigen.

Van de mensen met een wilsverklaring heeft iets meer dan de helft vooraf een gesprek met de huisarts gehad. Mensen die met de huisarts praten, doen dat omdat de arts kan helpen bij de verklaring. De groep deelnemers die niet met de huisarts heeft gesproken geeft als reden dat ze zelf wel weten wat ze willen. Ook zeggen mensen dat ze denken dat de huisarts niet open staat of geen tijd heeft voor een gesprek.

Van de groep die wel eerst met de huisarts praat zegt iets meer dan de helft dat het gesprek heeft geholpen. De arts heeft geholpen om de wensen te formuleren, of de dokter heeft aangegeven wat hij wel of niet kan doen. “De huisarts heeft mij op zaken gewezen waar ik zelf in eerste instantie geen rekening mee had gehouden”, zegt een deelnemer. Een ander zegt: “Zelf heb ik duidelijk kunnen zeggen wat ik wel en niet wil. De huisarts heeft uitgelegd wat wel of niet kan.” 

Mensen die wel vooraf met de arts gingen praten maar voor hun gevoel niet werden geholpen zeggen vaak dat dit komt omdat de dokter niets heeft kunnen toevoegen. “Mijn beslissing stond al vast. Ik wilde alleen weten of en hoe de huisarts kon helpen.”

Patientenfederatie Nederland raadt mensen die nadenken over een wilsverklaring aan eerst met de huisarts het gesprek aan te gaan. De Patiëntenfederatie raadt tevens aan een wilsverklaring te laten opnemen in het medisch dossier.

> Bekijk hier ons themadossier over wilsverklaringen

> Bekijk hier ons e-book over het levenseinde

> Bekijk hier ons themadossier over Begin een goed gesprek 

In de media

Veel mensen met een beperking ontevreden over woonsituatie 
Woonbond, 14 februari

Patiënt hoort te vaak 'nee' bij de apotheek 
Panorama, 14 februari

Patiënt krijgt vaak voorgeschreven medicijn niet mee bij apotheek 
ZorgKrant, 14 februari

Vaak 'nee' bij apotheek door tekort aan medicijnenVaak 'nee' bij apotheek door tekort aan medicijnen
ZorgNu, 14 febuari

'Patiënt hoort te vaak 'nee' bij de apotheek'
Skipr, 14 februari

Patiënten krijgen voorgeschreven medicatie vaak niet direct mee
Radar, 14 februari

Patiënt hoort in helft van alle gevallen ‘nee’ bij de apotheek
AD, 14 februari

Helft patiënten heeft te maken met medicijntekorten: 'Ongelooflijk en veel te veel'
Zembla, 14 februari

Helft apotheekbezoekers krijgt voorgeschreven medicijn niet mee
Trouw, 14 februari

Helft patiënten dupe medicijntekort: 'Gezondheid in gevaar'
RTL-Nieuws, 14 februari

Kosten behandelingen te zien via vernieuwde zorgkostenvergelijker 
ICT & Health, 14 februari

Minister Bruins start herijking pakket 
Zorgvisie, 14 februari

Zelf woning kunnen kiezen is cruciaal 
ZorgKrant, 13 februari

De week van de Euthanasie bij dokter Ted
Omroep MAX – 12 februari

Patiënt vaak geweigerd bij nieuwe huisarts 
AD, 11 februari

Eén op de vijf huisartsen weigert onterecht patiënt
Medisch Contact, 11 februari

Bijna de helft van huisartsen kent regels over weigeren patiënten niet goed 
RTL-Nieuws, 11 februari

Huisartsen weigeren onterecht patiënten, kennisgebrek over regels oorzaak 
NOS, 11 februari

Een op de vijf huisartsen weigert onterecht patiënt 
Metro, 11 februari

Over het tekort aan huisartsen 
RTL-Nieuws, 9 februari

Te weinig huisartsen willen eigen praktijk: 'Risico dat patiënt geen arts vindt' 
RTL-Nieuws, 9 februari

Wonen heet hangijzer in de ouderenzorg 
Skipr, 7 februari

'Ga geen medicijnen hamsteren, anders is er voor anderen niks meer' 
NOS, 6 februari en ook in…

Het NOS-Journaal van 20 uur 
6 februari

Theo Hooghiemstra: ‘Zoveel steun voor het patiëntgeheim had ik niet verwacht’ 
Zorgvisie, 6 februari

Er gebeurt te weinig op het gebied van patiëntveiligheid 
ZorgKrant, 6 februari

ZorgDomein toont patiënt eigen verwijsbrief online
Computable, 4 februari

1 op de 5 patiënten CWZ gebruikt portaal
ICT&Health, 4 februari

Onveilige websites in de zorg: patiëntenfederatie wil onderzoek
OmroepBrabant, 4 februari

Patiënten de dupe van koehandel met medicijnen 
Zorgkrant, 31 januari

KNMG bepleit verkenning Patiëntgeheim
ICT&Health, 30 januari