Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Gesprek met huisarts kan helpen bij opstellen wilsverklaring

Gesprek met huisarts kan helpen bij opstellen wilsverklaring

 

Mensen die een wilsverklaring willen opstellen kunnen baat hebben bij een goed gesprek met de huisarts, voor ze een wilsverklaring maken. Dat blijkt uit een onderzoek van Patientenfederatie Nederland onder 8837 mensen. Van hen hadden 1883 mensen een wilsverklaring.

NietAlleenKLIn een dergelijke verklaring kunnen mensen zaken vastleggen over wat er met hen moet gebeuren als ze zelf niet meer in staat zijn beslissingen te nemen. Het gaat bijvoorbeeld om wel of niet reanimeren of een euthanasieverklaring.

Maar ook om wie dan namens hun beslissingen neemt. De meeste mensen die een verklaring hebben, zeggen dat ze het belangrijk vinden om zaken vast te leggen om misverstanden te voorkomen. Ook willen ze de omgeving niet belasten en willen ze niet dat anderen over hen beslissen als ze het zelf niet meer kunnen.

Deelnemers met een wilsverklaring zijn ouder dan mensen zonder zo’n verklaring. 92 procent van de mensen met een wilsverklaring heeft een of meer chronische aandoening(en).

Van de 1883 deelnemers met een wilsverklaring heeft 17 procent ook een niet-reanimerenpenning (aangevraagd). 64 procent van die groep vindt dat als het lichaam ermee stopt, het maar moet stoppen. 44 procent zegt een slechte gezondheid te hebben en daarom niet te willen worden gereanimeerd. Van deze groep met een wilsverklaring heeft 55 procent (1037 mensen) een euthanasieverzoek in de verklaring. Het overgrote deel heeft dat onder meer omdat men niet als een kasplantje wil eindigen.

Van de mensen met een wilsverklaring heeft iets meer dan de helft vooraf een gesprek met de huisarts gehad. Mensen die met de huisarts praten, doen dat omdat de arts kan helpen bij de verklaring. De groep deelnemers die niet met de huisarts heeft gesproken geeft als reden dat ze zelf wel weten wat ze willen. Ook zeggen mensen dat ze denken dat de huisarts niet open staat of geen tijd heeft voor een gesprek.

Van de groep die wel eerst met de huisarts praat zegt iets meer dan de helft dat het gesprek heeft geholpen. De arts heeft geholpen om de wensen te formuleren, of de dokter heeft aangegeven wat hij wel of niet kan doen. “De huisarts heeft mij op zaken gewezen waar ik zelf in eerste instantie geen rekening mee had gehouden”, zegt een deelnemer. Een ander zegt: “Zelf heb ik duidelijk kunnen zeggen wat ik wel en niet wil. De huisarts heeft uitgelegd wat wel of niet kan.” 

Mensen die wel vooraf met de arts gingen praten maar voor hun gevoel niet werden geholpen zeggen vaak dat dit komt omdat de dokter niets heeft kunnen toevoegen. “Mijn beslissing stond al vast. Ik wilde alleen weten of en hoe de huisarts kon helpen.”

Patientenfederatie Nederland raadt mensen die nadenken over een wilsverklaring aan eerst met de huisarts het gesprek aan te gaan. De Patiëntenfederatie raadt tevens aan een wilsverklaring te laten opnemen in het medisch dossier.

> Bekijk hier ons themadossier over wilsverklaringen

> Bekijk hier ons e-book over het levenseinde

> Bekijk hier ons themadossier over Begin een goed gesprek 

In de media

Mensen met een beperking participeren minder in de maatschappij
ZorgKrant, 5 december

Nieuw digitaal informatiepunt voor chronisch zieken 
Telegraaf, 4 december

De ochtend van 4 met Dianda over vallen door ouderen 
Radio4, 4 december

Frankelandgroep in top10 Patiëntenfederatie 
Schiedam24.nl, 3 december  

Deventer Ziekenhuis een van de best gewaardeerde ziekenhuizen van Nederland 
RTV Oost, 3 december

SKB ‘beste ziekenhuis’ in ZorgkaartNederland Top 2019 
De Gelderlander, 3 december

De #Top2019 en #10jaarZorgkaartNL in nog veel meer lokale media
Bekijk hier de link

Informatie over palliatieve sedatie moet sneller
ZorgKrant, 27 november

Geld verdienen met sporten: verzekeraar geeft geld terug als je beweegt
RTL-Nieuws, 26 november

Geld verdienen met sporten: verzekeraar geeft geld terug als je beweegt
Bright.nl, 26 november

Thuisarts.nl biedt info over vermoeidheid bij kanker 
ICT&Health, 19 november

Lichaamsmateriaal meestal zonder toestemming gebruikt 
Skipr, 18 november

Delen medische data voor meeste patiënten geen punt 
Medisch Contact, 18 november

UMC deelt patiëntendata om zorg te verbeteren 
Radar, 18 november

Met keuzehulp een weloverwogen beslissing voor verpleeghuis maken 
Nationale Zorggids, 18 november

'Delen medische data voor meesten geen punt'
Leeuwarden Courant, 18 november

'Delen medische data voor meesten geen punt'
Nederlands Dagblad, 18 november

Parel voor zingeving in de palliatieve zorg voor project UMCG
Dagblad van het Noorden, 15 november

Nog veel mensen ontevreden over afhandeling klachten 
Zorgkrant, 8 november

Overstappen van zorgverzekering: hoe bespaar je maximaal? 
RTLZ, 8 november

Zorgverzekering 2020 kiezen? Let dan op deze 2 valkuilen bij de duurdere restitutiepolis 
Business Insider, 8 november