Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Gesprek met huisarts kan helpen bij opstellen wilsverklaring

Gesprek met huisarts kan helpen bij opstellen wilsverklaring

 

Mensen die een wilsverklaring willen opstellen kunnen baat hebben bij een goed gesprek met de huisarts, voor ze een wilsverklaring maken. Dat blijkt uit een onderzoek van Patientenfederatie Nederland onder 8837 mensen. Van hen hadden 1883 mensen een wilsverklaring.

NietAlleenKLIn een dergelijke verklaring kunnen mensen zaken vastleggen over wat er met hen moet gebeuren als ze zelf niet meer in staat zijn beslissingen te nemen. Het gaat bijvoorbeeld om wel of niet reanimeren of een euthanasieverklaring.

Maar ook om wie dan namens hun beslissingen neemt. De meeste mensen die een verklaring hebben, zeggen dat ze het belangrijk vinden om zaken vast te leggen om misverstanden te voorkomen. Ook willen ze de omgeving niet belasten en willen ze niet dat anderen over hen beslissen als ze het zelf niet meer kunnen.

Deelnemers met een wilsverklaring zijn ouder dan mensen zonder zo’n verklaring. 92 procent van de mensen met een wilsverklaring heeft een of meer chronische aandoening(en).

Van de 1883 deelnemers met een wilsverklaring heeft 17 procent ook een niet-reanimerenpenning (aangevraagd). 64 procent van die groep vindt dat als het lichaam ermee stopt, het maar moet stoppen. 44 procent zegt een slechte gezondheid te hebben en daarom niet te willen worden gereanimeerd. Van deze groep met een wilsverklaring heeft 55 procent (1037 mensen) een euthanasieverzoek in de verklaring. Het overgrote deel heeft dat onder meer omdat men niet als een kasplantje wil eindigen.

Van de mensen met een wilsverklaring heeft iets meer dan de helft vooraf een gesprek met de huisarts gehad. Mensen die met de huisarts praten, doen dat omdat de arts kan helpen bij de verklaring. De groep deelnemers die niet met de huisarts heeft gesproken geeft als reden dat ze zelf wel weten wat ze willen. Ook zeggen mensen dat ze denken dat de huisarts niet open staat of geen tijd heeft voor een gesprek.

Van de groep die wel eerst met de huisarts praat zegt iets meer dan de helft dat het gesprek heeft geholpen. De arts heeft geholpen om de wensen te formuleren, of de dokter heeft aangegeven wat hij wel of niet kan doen. “De huisarts heeft mij op zaken gewezen waar ik zelf in eerste instantie geen rekening mee had gehouden”, zegt een deelnemer. Een ander zegt: “Zelf heb ik duidelijk kunnen zeggen wat ik wel en niet wil. De huisarts heeft uitgelegd wat wel of niet kan.” 

Mensen die wel vooraf met de arts gingen praten maar voor hun gevoel niet werden geholpen zeggen vaak dat dit komt omdat de dokter niets heeft kunnen toevoegen. “Mijn beslissing stond al vast. Ik wilde alleen weten of en hoe de huisarts kon helpen.”

Patientenfederatie Nederland raadt mensen die nadenken over een wilsverklaring aan eerst met de huisarts het gesprek aan te gaan. De Patiëntenfederatie raadt tevens aan een wilsverklaring te laten opnemen in het medisch dossier.

> Bekijk hier ons themadossier over wilsverklaringen

> Bekijk hier ons e-book over het levenseinde

> Bekijk hier ons themadossier over Begin een goed gesprek 

In de media

Krappe voldoende voor kwaliteit van leven
Zorg&Welzijn, 28 mei

Overheid is grip op geneesmiddelenvoorziening kwijt 
NPO radio 1, 17 mei

Mijnkwaliteitvanleven.nl: kwaliteit van leven opnieuw krappe voldoende 
Medicalfacts, 16 mei

Kwaliteit van leven opnieuw krappe voldoende
EZpress, 15 mei

Kwaliteit van leven opnieuw krappe voldoende
Medical Facts, 15 mei

Hoe gaat de zorg de volgende coronafase in? 
De ochtend van 4 – Radio 4, 8 mei

Methodiek voor het ontwikkelen van praatkaarten beschikbaar 
ZorgKrant, 7 mei

Methodiek voor het ontwikkelen van praatkaarten beschikbaar
ZorgKrant, 7 mei

Risico's van de versoepeling van de coronaregels voor het opstarten van de reguliere zorg - vanaf 15:10
Goedemorgen Nederland, 7 mei

Covid-19; wat is de impact op uw Wmo-cliënten?
Binnenlands Bestuur, 1 mei

Digitale zorg: ook na corona 
Skipr, 28 april

Vaker 'nee' zeggen tegen dure medicijnen? Een slecht plan vindt de Patiëntenfederatie 
1Vandaag, 23 april

'Patiënten betalen honderden euro’s extra door corona’
BNR-radio, 22 april

Impact uitgestelde zorg blijft voorlopig voelbaar 
ICT&Health, 20 april

Hoe starten we de reguliere zorg weer goed op? 
RTL-Nieuws, 20 april

Over het opstarten van de reguliere zorg
Radio1Journaal, vanaf 8.00 uur, 20 april

Veel thuiszorg stopgezet uit vrees voor corona 
Radio1Jounaal, 17 april

Minder of geen thuiszorg: 'Mensen worden eenzaam' – NOS.nl plus NOS-Jounaal
17 april

Patiëntenfederatie: ‘Beeldbellen nog weinig ingezet’ 
ICT&Health, 17 april

'Cliënten weigeren zelf thuiszorg uit angst voor coronavirus' 
OmropFryslan, 17 april

Patiëntenfederatie: Zorgen over gezondheid in verband met corona nemen toe 
Medical Facts, 17 april

En in nog veel meer media tijdens het afgelopen weekend 
17-18-19 april

Zelf oriënteren, zelf kiezen, zelf beslissen: over de veranderde rol van mensen met een chronische ziekte
Topic.nl (bijlage bij Trouw), 15 april