Goede ouderenzorg is meer dan alleen zorg in verpleeghuizen

Negentig procent van alle kwetsbare ouderen woont nog gewoon thuis. Zo ook ouderen die zorg en ondersteuning nodig hebben. Patiëntenfederatie Nederland roept daarom de politiek op om in een nieuw regeerakkoord extra aandacht te geven aan de situatie van kwetsbare ouderen die thuis wonen.

Volgens de Patientenfederatie is er meer geld nodig om de kwaliteit van de zorg voor kwetsbare ouderen thuis op peil te houden. Dat moet in de formatie worden geregeld. Dianda Veldman: “En laat de uitvoering van de plannen maar aan ons over. Wij hebben met het hele zorgveld dit onderzoek gedaan. Dus wij weten wat er nodig is.”

Vergeet de thuiswonende ouderen niet

Directeur Dianda Veldman: “De verpleeghuizen krijgen er dit jaar onder voorwaarden 100 miljoen euro extra bij van het kabinet. Daar zijn wij blij om want dan kunnen ze eindelijk iets doen aan het personeelstekort. Maar ik zeg er direct bij dat ouderenzorg veel breder is dan alleen verpleeghuiszorg. Uit het onderzoek dat wij met 23 organisaties hebben gehouden blijkt dat er nog teveel mis gaat in de zorg om kwetsbare ouderen. Er wordt te hard geleund op mantelzorgers en informele zorg, terwijl veel mensen helemaal geen mensen om zich heen hebben om die zorg te geven. Het is opvallend dat mantelzorgers, kwetsbare ouderen en zorgprofessionals allemaal hetzelfde constateren en de vinger leggen op dezelfde tekorten in de zorg voorkwetsbare ouderen. Ik roep de onderhandelaars die straks over een regeerakkoord gaan nadenken op om deze grote groep kwetsbare mensen niet te vergeten. In de verpleeghuizen woont amper 10 procent van de kwetsbare ouderen. De rest leeft zo goed en zo kwaad als het gaat thuis, al dan niet met voldoende hulp en ondersteuning. Zie deze mensen niet over het hoofd.”