Goede zorg kan niet zonder inbreng patiënt

Goede zorg kan alleen als zorgverleners systematisch aan patiënten vragen wat het resultaat van de behandeling was en hoe ze de kwaliteit van leven ervaren na de behandeling. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die vergadert volgende week over Kwaliteitszorg.

De Patiëntenfederatie vindt dat zorg moet worden gekoppeld aan vragenlijsten die de patiënt invult. Bijvoorbeeld over zijn kwaliteit van leven. Dat begint al voor de behandeling en loopt daarna door. Nadat de behandeling is gestopt, vult de patiënt de lijst weer in. Zo kunnen zorgverlener en patiënt zien of de behandeling heeft geholpen. Of dat een andere wijze van behandelen beter aansluit bij de wensen van de patiënt.

De dokter kan de kwaliteitsinformatie gebruiken in het gesprek met de patiënt. Bovendien kunnen de resultaten worden vergeleken met de resultaten van andere patiënten die dezelfde behandeling hebben gekregen.

De Patiëntenfederatie vraagt de Kamer er bij de minister op aan te dringen dat hij ervoor zorgt dat kwaliteitsinformatie op patiëntniveau kan worden teruggekoppeld naar de patiënt.

> Lees hier de brief aan de Tweede Kamer