Implantatenregister laat op zich wachten

Het wil maar niet vlotten met het LIR, het Landelijke Implantaten Register. Dat blijkt uit een brief van Patiëntenfederatie Nederland aan de Tweede Kamer. De federatie schrijft: “Het bleek echter de afgelopen jaren lastiger dan verwacht te komen tot een goed functionerend register.” De federatie wil dat de minister doorpakt met het LIR, “zodat 2020 niet opnieuw een jaar van overgang of uitstel wordt”.

Een landelijk register is belangrijk voor patiënten bij wie een implantaat is ingebracht. Bij problemen met een implantaat kan dan snel worden ingegrepen.

In de brief aan de Kamer vraagt de Patientenfederatie ook aandacht voor bijwerkingen van implantaten. Daar is een meldpunt voor waar mensen bijwerkingen van implantaten kunnen melden. Maar dat meldpunt is bij het publiek niet echt bekend. De minister heeft al aangekondigd dat hij meer bekendheid wil voor het meldpunt. De Patiëntenfederatie vraagt of de campagne al is begonnen om het meldpunt meer bekendheid te geven.

> Bekijk hier de brief aan de Tweede Kamer