Kijk je doktersrekening na op fouten

Patiënten moeten als het even kan hun rekeningen van dokters en ziekenhuizen goed nakijken op fouten. Heb je wel de behandeling gehad die op de rekening staat?

Dat zegt Patiëntenfederatie Nederland in reactie op een onderzoek van zorgverzekeraar CZ. Die meldde onlangs dat klanten van CZ vorig jaar voor miljoenen euro’s aan fouten hebben gevonden op hun rekeningen. Het gaat daarbij meestal niet om fraude, maar om vergissingen bij het opstellen van de rekening.

Volgens Patiëntenfederatie Nederland kan het voor patiënten lonen om de rekening goed na te kijken. “Wij weten dat patiënten graag meehelpen om fouten op te sporen. En dit zijn onnodige zorgkosten die zo zijn terugverdiend. Bovendien kan het voor patiënten ook geld schelen. Bijvoorbeeld wanneer de ziekenhuisrekening het hele eigen risico opslurpt.”

De Patiëntenfederatie roept ziekenhuizen en zorgverleners op om rekeningen veel toegankelijker en duidelijker te maken. “Zet er gewoon op wat er is gedaan. Dan kun je het ook controleren.”