Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Klant is tevreden over de service van de zorgverzekeraar, maar vindt de verzekering te duur

Klant is tevreden over de service van de zorgverzekeraar, maar vindt de verzekering te duur

 

Mensen zijn over het algemeen tevreden over de service van hun zorgverzekeraar, maar één op de twee verzekerden vindt de prijs van de zorgverzekering te hoog. Dat blijkt uit een test die Patiëntenfederatie Nederland op haar website had en die door bijna zesduizend mensen is gedaan.

Directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie zegt dat de test geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek is, maar dat ze de resultaten wel als een duidelijk signaal ziet. “Als de helft van de verzekerden de prijs te hoog vindt, moeten we daar met zijn allen heel serieus naar kijken. Dat geldt temeer omdat alles er op wijst dat de zorgverzekering komende jaren alleen maar duurder wordt. Het eigen risico blijft deze kabinetsperiode op 385 euro staan, maar de zorgkosten die we met zijn allen maken stijgen. Ik ben bang dat we dat gaan merken in de premies.”

Banner 300px2018Waarom deze test?
De Patiëntenfederatie heeft de test gemaakt omdat iedereen in de komende weken een nieuwe zorgverzekering moet afsluiten. Aan de hand van zes korte vragen bekijkt de test of je nog wel goed zit bij je zorgverzekeraar of dat het misschien de moeite loont om over te stappen.

Service is goed, maar moet nog beter
De service van de zorgverzekeraar krijgt de beste cijfers. Iets meer dan tachtig procent van de mensen zegt tevreden te zijn. Dianda Veldman: “Dat lijkt een mooi getal, maar de andere twintig procent is ontevreden of heeft de vraag niet ingevuld. Bijvoorbeeld omdat ze de zorgverzekeraar niet nodig hebben gehad dit jaar. Dat is wel één op de vijf. Geen reden voor verzekeraars om tevreden achterover te leunen, lijkt mij. Bovendien zegt zeven procent ronduit nee, op de vraag of ze tevreden zijn over de service. Daar is dus nog wel wat winst te behalen.”

Over de prijs van de zorgverzekering zijn de meningen duidelijk nog meer verdeeld. Bijna vijfduizend mensen gaven antwoord op de vraag of ze tevreden zijn over de prijs. Precies de helft zegt “nee”, de andere helft zegt “ja”.

> Kijk voor meer informatie in ons themadossier

In de media

Divers pleidooi voor betere, snellere uitwisseling en bescherming data
ICT&Health, 10 oktober

Patiëntenfederatie: Uitwisseling gegevens acute zorg moet beter 
ICT & Health, 3 oktober

Bruins: Geen wettelijke verankering Patiëntgeheim nodig 
ICT & Health, 3 oktober

Spoedzorg in gevaar door gebrekkige gegevensuitwisseling 
ZorgKrant, 2 oktober

Slimme technologie voor betere communicatie tussen zorgverlener en oudere
ICT&Health, 25 september

Eerste ziekenhuizen gestart met geverifieerde beoordelingen op ZorgkaartNederland via BeterDichtbij
Emerce, 24 september

Slechte communicatie zorgverleners

Zorgkrant, 24 september

'Europa moet zelf medicijnen produceren'

BNR, 23 september

Minister Bruins: 'Aantal meldingen medicijntekorten verdubbelt dit jaar nog'
Zembla, 23 september

Verdubbeling van aantal medicijntekorten verwacht
RADAR, 23 september

Patiënten: stop de chaos rond medicijnen
De Limburger, 23 september

Verplichting face-to-face consult op poli vervalt
ICT&Health, 23 september

'Minister moet privacyprobleem bij medisch onderzoek aanpakken'
FD, 23 september

Patiënten: stop de chaos rond medicijnen
Skipr, 23 september

Ziekenhuizen starten met geverifieerde patiëntbeoordeling
Skipr, 20 september

'Samen beslissen; dat kan nog veel verder worden uitgewerkt'
Niernieuws, 16 september

Maatregelen nodig tegen stapeling van zorgkosten
ZorgKrant.nl, 5 september

Het vrijwillig eigen risico zou moeten worden afgeschaft
ZorgKrant.nl, 4 september

Een landelijk mobiliteitsnet zou wenselijk zijn
ZorgKrant, 2 september