Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Klant is tevreden over de service van de zorgverzekeraar, maar vindt de verzekering te duur

Klant is tevreden over de service van de zorgverzekeraar, maar vindt de verzekering te duur

 

Mensen zijn over het algemeen tevreden over de service van hun zorgverzekeraar, maar één op de twee verzekerden vindt de prijs van de zorgverzekering te hoog. Dat blijkt uit een test die Patiëntenfederatie Nederland op haar website had en die door bijna zesduizend mensen is gedaan.

Directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie zegt dat de test geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek is, maar dat ze de resultaten wel als een duidelijk signaal ziet. “Als de helft van de verzekerden de prijs te hoog vindt, moeten we daar met zijn allen heel serieus naar kijken. Dat geldt temeer omdat alles er op wijst dat de zorgverzekering komende jaren alleen maar duurder wordt. Het eigen risico blijft deze kabinetsperiode op 385 euro staan, maar de zorgkosten die we met zijn allen maken stijgen. Ik ben bang dat we dat gaan merken in de premies.”

Banner 300px2018Waarom deze test?
De Patiëntenfederatie heeft de test gemaakt omdat iedereen in de komende weken een nieuwe zorgverzekering moet afsluiten. Aan de hand van zes korte vragen bekijkt de test of je nog wel goed zit bij je zorgverzekeraar of dat het misschien de moeite loont om over te stappen.

Service is goed, maar moet nog beter
De service van de zorgverzekeraar krijgt de beste cijfers. Iets meer dan tachtig procent van de mensen zegt tevreden te zijn. Dianda Veldman: “Dat lijkt een mooi getal, maar de andere twintig procent is ontevreden of heeft de vraag niet ingevuld. Bijvoorbeeld omdat ze de zorgverzekeraar niet nodig hebben gehad dit jaar. Dat is wel één op de vijf. Geen reden voor verzekeraars om tevreden achterover te leunen, lijkt mij. Bovendien zegt zeven procent ronduit nee, op de vraag of ze tevreden zijn over de service. Daar is dus nog wel wat winst te behalen.”

Over de prijs van de zorgverzekering zijn de meningen duidelijk nog meer verdeeld. Bijna vijfduizend mensen gaven antwoord op de vraag of ze tevreden zijn over de prijs. Precies de helft zegt “nee”, de andere helft zegt “ja”.

> Kijk voor meer informatie in ons themadossier

In de media

Fabrikanten opereren onbevoegd op de OK
Argos, 22 februari

Patiënt niet over het hoofd zien bij financiering wijkverpleging
Zorgkrant, 21 februari

Flinke stap achteruit door wetsvoorstel ‘resultaatgericht beschikken’
Zorgkrant, 21 februari

Tekort aan dokters en assistenten: 'Je wordt er soms gewoon verdrietig van'
Radio1, 20 februari

Waarom is mijn ziekenhuisrekening zo hoog?
MAX, 21 februari

Over transgenders die zelf hun behandeling beginnen 
De Ochtend van 4 op NPOradio4, 20 februari

Meldpunt: Roep om begrijpelijke ziekenhuisrekeningen 
MaxVandaag, 20 februari 

Nederland aan de slag met e-health 
ICT & Health, 20 februari

Wat als je hart er nu mee stopt, wil jij dan wel of geen reanimatie? 
Niet-ReanimerenPenning in Margriet.nl, 20 februari

Patiënten minder tevreden bij psychische klachten zorgverleners 
NationaleZorgGids, 19 februari

Een geneeskundestudent die meekijkt bij het doktersbezoek: 'Ze kan alles uitleggen' 
RTL-Nieuws, 12 februari

Bruins trekt beurs om digitale gegevensuitwisseling vlot te trekken
Skipr, 11 februari

Gemeenten breken met Hulpmiddelencentrum
Stellingwerf.nl, 11 februari

Huisartsenstop dreigt in grote steden 
NOS Radio1-Journaal – item start om 8 uur, 7 februari

Zorgaanbieders half jaar langer nodig om digitale patiëntendossiers te bundelen 
BNR, 7 februari

Nieuwe patiënten komen op een wachtlijst – item start op 2:51
RTL-Nieuws, 7 februari

Vastgelopen overleg om medicijnakkoord moet vlot getrokken worden 
ZorgKrant, 7 februari

Patiëntenorganisaties: zorgen om verantwoord wisselen medicijnen
Nederlands Dagblad, 6 februari

Te weinig aandacht voor psychosociale problemen huidpatiënten
Medical Facts, 6 februari

Mensen moeten verpleeghuiszorg krijgen die ze nodig hebben
ZorgKrant, 5 februari

'Meer zicht op zorg' bevordert gebruik online zorgomgevingen
ICT&Health, 3 februari