Maak meer haast met informatie over palliatieve sedatie

Het kabinet moet meer haast maken met informatie voor patiënten en naasten over palliatieve sedatie. Palliatieve sedatie wordt steeds vaker toegepast, maar de informatievoorziening daarover is nog niet op orde.

Dat terwijl patiënten en hun naasten wel behoefte hebben aan informatie over wat er allemaal kan en niet kan bij deze vorm van zorg voor stervenden. Dat is de strekking van een brief van Patiëntenfederatie Nederland aan de Tweede Kamer. Die praat binnenkort over medische ethiek.

Uit de brief: 'Wij zijn blij met de initiatieven om informatievoorziening rondom palliatieve zorg te verbeteren. Zoals de campagne en publiekswebsite van het ministerie van VWS om meer bekendheid te geven aan palliatieve zorg. Maar de informatie over palliatieve sedatie blijft hierbij achter. (…) Patiëntenfederatie Nederland vindt dat ook nu al ingezet moet worden op betere informatievoorziening over palliatieve sedatie.'