Artikelen

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home

Maasstadziekenhuis heeft patiëntenvertrouwen in brede zin geschaad

Dat zowel artsen als directie in het Maasstad ziekenhuis niet adequaat hebben gehandeld waardoor levens op het spel zijn gezet en er mensen zijn overleden, vindt de NPCF zeer kwalijk.
'Daarnaast heeft het uitblijven van doeltreffende maatregelen voor heel veel patiënten en familie veel onrust gegeven. Mensen wisten lange tijd niet waar ze aan toe waren.'

Hiermee reageert de NPCF op het rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg naar de manier waarop het Maasstadziekenhuis om is gegaan met de uitbraak van de Klebsiella bacterie.

Vandaag kwam Wilna Wind, NPCF-directeur, hierover aan het woord in het Radio1-journaal. Klik hier voor het geluidsfragment en ga naar de rechterkant van de pagina.

'Je moet toch als patiënt er vanuit kunnen gaan dat je veilig bent in een ziekenhuis. Als artsen en directie dan zo nonchalant omgaan met die veiligheid dan wekt dat weinig vertrouwen in de rest van de behandelingen,' zegt Wilna Wind, directeur van de NPCF. 'Het Maasstad ziekenhuis had er alles aan moeten maar ook kúnnen doen om de patiëntveiligheid te garanderen. Nu zijn er onnodig mensen overleden.'

De handelswijze van het Maasstadziekenhuis heeft ook een schadelijk effect op het patiëntenvertrouwen in ziekenhuizen in brede zin. Dit blijkt ook uit het grote aantal reacties op onze meldactie hygiene die we eind september hebben uitgezet.
Meer dan 3.500 meldingen van ongeruste patiënten. Maar liefst 40% van de bevolking heeft naar aanleiding van de recente uitbraken zijn mening over de zorg in Nederland in negatieve zin herzien. Meer dan twee op de drie ondervraagden (68%) verdenkt ziekenhuizen en artsen ervan incidenten onder de pet te houden uit angst voor imagoschade, terwijl de helft gelooft dat ziekenhuizen niet eerlijk zijn over de gevaren rond besmettingen met bacteriën en virussen.

Het Maasstad ziekenhuis is hier debet aan en is nu aan zet om dit vertrouwen terug te winnen. De NPCF roept andere ziekenhuizen op hun eigen praktijk tegen het licht houden, zodat een nieuwe 'Maasstadaffaire' kan worden voorkomen.

De NPCF vindt het zeer kwalijk dat de besmetting in het Maasstad ziekenhuis maanden heeft kunnen woekeren voordat er maatregelen werden getroffen. 'Het is te lang onder de pet gehouden, en te laat zijn de juiste maatregelen getroffen. Daar zijn patiënten de dupe van geworden tot de dood aan toe. En dat is heel verwijtbaar.'

.....
De koepelorganisatie van patiëntenorganisaties NPCF vindt het zeer voorbarig om nu al te concluderen dat het ziekenhuis weer op de goede weg is. ,,Wat er gebeurd is, is zeer kwalijk'' zegt directeur Wilna Wind. ,,Het patiëntenvertrouwen is diep geschaad en het zal heel moeilijk zijn om die achterstand in te halen.'' Het ziekenhuis moet volgens haar de komende jaren er alles aan doen om te laten zien dat de zorg op orde is. De affaire heeft, zegt ze, niet alleen het patiëntenvertrouwen in het Rotterdamse ziekenhuis geschaad, ,,maar eigenlijk in alle ziekenhuizen in Nederland.'' Ook die moeten leren van wat er in het Maasstad is misgegegaan, vindt de NPCF.

Uit het ANP-bericht 'Alle bedden zijn weer bezet' - 2 november 2011

In de media

Medicijntekorten door softwarestoring bij leverancier
Skipr
16 juni 2017

Verdwaald tussen de zorgloketten
Trouw
16 juni 2017

Softwareproblemen leiden tot lege schappen bij de apotheek
De Volkskrant
15 juni 2017

Dianda Veldman over leveringsproblemen apotheken
BNR Radio
15 juni 2017

Zoraya (22) wil niet gereanimeerd worden: 'De dood zou een soort cadeautje zijn'
RTL Nieuws
15 juni 2017

Stand.nl: ‘Naming en shaming’ van artsen die een fout maken, is doorgeslagen
Radio 1
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparatie berisping artsen
NOS (vanaf 8.35 minuten)
14 juni 2017

Dianda Veldman over transparantie berisping artsen
BNR Radio
14 juni 2017

Artsen willen af van 'naming and shaming'
Telegraaf
13 juni 2017

Geen reanimatie voor Ria: 'Jaren van hulpeloosheid, ik moet er niet aan denken'
RTL Nieuws
13 juni 2017

MedMij in Groningen: veilig gezondheidsgegevens uitwisselen tussen patiënt en praktijk
SmarthHealth
8 juni 2017

De lange weg naar transparantie in de zorg

Skipr
7 juni 2017

Neutrale niet-reanimerenpenning beschikbaar

NOS
7 juni 2017

Patiëntenfederatie neemt uitgifte niet-reanimerenpenning over

Skipr
7 juni 2017

Patiënt moet uitslagen niet te snel kunnen inzien
Medisch Contact
1 juni 2017

MedMij geeft patiënt meer regie
Computable
31 mei 2017

Meer herstelbedden gewenst: vraag naar tijdelijke zorg voor ouderen stijgt snel

Volkskrant
23 mei 2017

In het 'herstelhotel' kunnen ouderen tijdelijk terecht
Volkskrant
23 mei 2017

Zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling vragen loont
Nationale Zorggids
22 mei 2017

1 op de 2 ouderen en naasten ervaart knelpunten
De Taalstaat, NPO Radio 1
20 mei 2017

Ouderenzorg tergend traag
Telegraaf (voorpagina en pagina 4)
20 mei 2017

Ouderen hebben meer zorg nodig
Skipr
20 mei 2017

Patiëntenfederatie: Ouderen hebben meer zorg nodig
Algemeen Dagblad
20 mei 2017