Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

Medisch dossier rammelt te vaak

 

Een kwart van de medische dossiers van patiënten is niet in orde. De dossiers zijn niet bijgewerkt, belangrijke informatie ontbreekt en wat er wel in het dossier staat, klopt lang niet altijd. Bovendien weigeren zorgverleners soms ten onrechte om het dossier aan de patiënt ter inzage te geven, of een kopie af te staan.

Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland in samenwerking met het televisieprogramma Kassa. De federatie liet haar zorgpanel het eigen medisch dossier opvragen. In totaal werd meer dan 200 keer een dossier opgevraagd bij (vooral) ziekenhuizen en huisartsen. Dat ging 170 keer gemakkelijk, maar 36 mensen kregen het dossier niet. Dat is bijvoorbeeld omdat de zorgverlener weigerde mee te werken of omdat het dossier incompleet was. Anderen kregen te horen dat het dossier vanwege ICT-problemen bij het ziekenhuis niet beschikbaar was. Een op de vijf mensen die hun dossier opvroegen, moest daarvoor betalen. Bij drie mensen werd een compleet consult in rekening gebracht voor inzage van het dossier.

CindymetKidsInzage is recht van patiënt
Patiëntenfederatie Nederland schrikt van de uitkomsten van het onderzoek. Directeur Dianda Veldman: “We kregen al langer signalen dat het niet altijd goed gaat als iemand zijn medisch dossier wil inzien. Daarom hebben we dit onderzoek gehouden. Maar wat er uitkomt, overtreft onze zwartste verwachtingen. Het is onbestaanbaar dat een zorgverlener weigert inzage te geven in een dossier. Dat is een wettelijk recht van de patiënt. En ik schrik ook als ik zie dat dossiers zo slecht worden bijgehouden. Wat heb je aan een medisch dossier als je als patiënt het gevoel hebt dat er belangrijke zaken ontbreken?”

Onthutsend beeld
Het onderzoek geeft een onthutsend beeld van de inhoud van dossiers. Een deelnemer meldt in drie ziekenhuizen het dossier te hebben opgevraagd: geen van de drie dossiers was op orde. Iemand anders kon het dossier alleen via een mobiele telefoon krijgen. Die heeft hij niet. Veel deelnemers klagen over gebrekkige informatie in het dossier. Anderen missen de eigen inbreng van de patiënt.

Nu echt regelen
Overigens is het niet allemaal kommer en kwel. Veel deelnemers melden ook dat ze het dossier probleemloos kregen. Dianda Veldman: “Terecht lijkt me. Maar wij zijn pas tevreden als iedereen die er om vraagt zijn dossier direct krijgt, of in ieder geval binnen redelijke tijd. En dat is niet na een jaar wachten, zoals iemand in het onderzoek aangeeft. Wij gaan met ziekenhuizen en andere zorgverleners in de slag om dit nu voor eens en voor altijd goed te regelen. De patiënt heeft er recht op, maar het komt ook de behandelaar ten goede als de patiënt weet wat er in het dossier staat. Twee weten meer dan één en wie weet nu beter wat de patiënt wil en voelt, dan de patiënt.”

Dianda Veldman wijst er op dat veel gedoe kan worden voorkomen als de patiënt zelf de beheerder wordt van zijn medische gegevens. Geef elke patiënt die dat wil zijn eigen dossier in beheer.”

> Bekijk hier het rapport van de meldactie 'Inzage medisch dossier'
> Bekijk hier de uitzending van Vara's Kassa van zaterdag 17 september