Mensen verdienen zorg van de beste kwaliteit

Mensen verdienen zorg van de beste kwaliteit. Liefst zo dicht mogelijk bij huis. Maar ze willen ook teams van zorgverleners die alles weten van hun aandoening. Als dat een minder vaak voorkomende of zeldzame aandoening is, kan het bij complexe diagnoses en behandelingen soms nodig zijn verder te reizen om passende zorg te krijgen.

Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een inbreng samen met Spierziekten Nederland voor de Tweede Kamer. Die praat maandag over Juiste Zorg op de Juiste Plek.

De juiste zorg op de juiste plek betekent volgens de Patiëntenfederatie ook dat er bij concentratie van hoogcomplexe zorg goede, patiëntvolgende netwerken moeten komen. Zodat patiënten voor- en nazorg in de buurt kunnen krijgen. Er moet daarom een apart, landelijk geregisseerd, proces komen voor hoogcomplexe zorg, aldus de notitie.

> Bekijk hier het position paper de Juiste zorg op de juiste plek