Minister aan zet om medicijnakkoord rond te breien

Minister Bruno Bruins voor medische zorg moet proberen een vastgelopen overleg over (niet) wisselen van medicijnen vlot te trekken. Want de onderhandelende partijen, zorgverzekeraars, artsen, apothekers en patiënten komen er zelf niet uit omdat verzekeraars en apothekers op het laatste moment een al overeengekomen compromis verwierpen. Dat is de strekking van een brief die Patiëntenfederatie Nederland mede namens dertien leden aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Partijen onderhandelden anderhalf jaar over een lijst van medicijnen die in principe niet mogen worden gewisseld omdat er teveel nadelige gevolgen voor patiënten zitten aan veranderen van medicijnen. Soms worden patiënten letterlijk ziek van nieuwe medicijnen. Uiteindelijk kwamen partijen tot een niet-wissellijst, maar zorgverzekeraars en apothekers lieten vervolgens weten dat ze zich toch niet konden vinden in deze lijst. Bovendien hikken verzekeraars ook aan tegen het principe dat een medicijn niet mag worden gewisseld als de dokter 'Medische Noodzaak' op het recept zet.

In de brief constateert de Patiëntenfederatie dat patiënten de dupe zijn van het uitblijven van overeenstemming over de niet-wissellijst.