Minister komt met nieuwe fraudewet zorg

Minister Bruno Bruins trekt een wetsvoorstel in dat fraudebestrijding in de zorg beter moet regelen. De wet lag al bij de Eerste Kamer, maar stuitte daar op veel verzet.

Dat verzet draaide vooral om de vraag wanneer zorgverzekeraars bij een vermoeden van fraude in een medisch dossier van patiënten kunnen kijken. En of en wanneer zorgverzekeraars de patiënt moeten informeren. In de wet was geregeld dat dit achteraf moet gebeuren, maar artsen en patiëntenorganisaties hebben zich daar altijd tegen verzet. Ook Patiëntenfederatie Nederland vindt dat zorgverzekeraars patiënten vooraf goed moeten vertellen waarom ze in een dossier willen kijken. En in principe ook om toestemming moeten vragen om in het dossier te kijken.

Patiënten zijn niet tegen fraudebestrijding

De Patiëntenfederatie deed in 2016 onder 6600 mensen onderzoek naar fraudebestrijding in de zorg. Daaruit bleek dat het overgrote deel van de patiënten vindt dat hen vooraf om toestemming moet worden gevraagd als de zorgverzekeraar in het dossier wil kijken. Uit het onderzoek bleek tevens dat patiënten willen dat er tegen fraude wordt opgetreden. Maar ze willen het ook vooraf weten wanneer het om hun medisch dossier gaat.

Toestemming soms niet nodig

In de Eerste Kamer is vooral bepleit dat zorgverzekeraars hun klanten moeten informeren voor ze in het dossier kijken. Bovendien vinden veel fracties dat zorgverzekeraars om toestemming moeten vragen om in het dossier te kijken. De minister heeft de zorgverzekeraars, artsen en patiënten gevraagd of zij dit onderling kunnen regelen. De zorgverzekeraars hebben Bruins laten weten dat zij verwachten dat dit gaat lukken. Maar Bruins wil voor alle zekerheid toch in de wet vastleggen dat zorgverzekeraars bij een vermoeden van ernstige fraude ook in een dossier mogen kijken als de patiënt geen toestemming geeft. Komende maanden zal de discussie vooral gaan om de precieze uitleg van wat een vermoeden van ernstige fraude is. De Patiëntenfederatie is daarover nog in gesprek met zorgverzekeraars en artsen.

Alles blijft nu zoals het was

Tot er een nieuwe wet ligt blijft de situatie nu bij het oude: zorgverzekeraars kunnen voor fraudeonderzoek in een dossier kijken. Ook zonder de patiënt vooraf of achteraf te informeren. Laat staan dat ze om toestemming moeten vragen. De Patiëntenfederatie doet er alles aan dat dit in de nieuwe wet goed wordt geregeld.