Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Nieuwe aanpak ZorgkaartNederland verhoogt betrouwbaarheid en levert meer waarderingen op

Nieuwe aanpak ZorgkaartNederland verhoogt betrouwbaarheid en levert meer waarderingen op

 

Op ZorgkaartNederland kunnen mensen hun ervaring met een zorgverlener plaatsen, na een bezoek aan ziekenhuis, kliniek, praktijk of andere zorginstelling. Door een nieuwe manier van werken is nu met nog meer zekerheid te stellen dat deze reacties daadwerkelijk van patiënten afkomstig zijn.

HomepageZKNklAl die ervaringen komen niet klakkeloos op ZorgkaartNederland terecht. Vooraf vindt controle plaats. Een belangrijke check is: gaat het om een echte zorgervaring? Wordt de beoordeling bijvoorbeeld niet door de zorgverlener zelf geplaatst? Of gaat het om één patiënt die meerdere keren een reactie op hetzelfde bezoek geeft? Naast deze redactionele toets vooraf is er nu een andere route mogelijk. Controle op echtheid gebeurt daarbij vooraf.

Proef pakt goed uit

In 2018 heeft ZorgkaartNederland samen met vier ziekenhuizen een proef gedaan met het ophalen van geverifieerde waarderingen. De patiënten kregen van hun ziekenhuis na hun bezoek een persoonlijke e-mail, waarmee ze rechtstreeks een ervaring kunnen doorgeven. Deze wordt dan op ZorgkaartNederland voorzien van een groen label met de tekst ‘geverifieerd’. Een geverifieerde waardering betekent dus dat degene die de waardering achterlaat, daadwerkelijk als patiënt een zorgorganisatie heeft bezocht. De vier deelnemende ziekenhuizen waren het Elkerliek Ziekenhuis, Antoni van Leeuwenhoek, Rivas Zorggroep en Tergooi. In korte tijd leverde deze aanpak 4000 nieuwe waarderingen op.

Vervolg

Op grond van de positieve resultaten is besloten om hiermee door te gaan. ZorgkaartNederland gaat de aanpak van de geverifieerde waarderingen nu ook aanbieden aan andere ziekenhuizen en in de wijkverpleging. Daarvoor werkt ZorgkaartNederland samen met Zorgverzekeraars Nederland.

Meting PREM

Patiënten die een ervaring doorgeven, krijgen een online formulier met vragen over onderwerpen als samen beslissen, samenwerking, bejegening en informatie. Deze vragenlijst is vergelijkbaar met de PREM-vragenlijst voor de medisch-specialistische zorg. PREM staat voor Patient Reported Experience Measure, oftewel de ervaringen die patiënten met hun zorginstelling hebben. Zorginstellingen hebben belang bij het meten van de PREM. Met de uitkomsten kunnen zij hun zorg verder verbeteren.

Jubileumjaar

ZorgkaartNederland, de grootste ervaringssite in de zorg, bevat ruim 700.000 waarderingen over ruim 126.000 instellingen en zorgverleners. Elke maand kijken 1 miljoen mensen op de site. De waarderingen van patiënten laten zien hoe mensen zorg ervaren. Dit helpt andere mensen om de zorg te kiezen die het beste bij hen past. ZorgkaartNederland bestaat bijna 10 jaar; eind 2009 werd de site op initiatief van Patiëntenfederatie Nederland opgezet om bij te dragen aan openheid in de zorg.

Zie ook: 

Geverifieerde waarderingen: nieuw op ZorgkaartNederland

• Proef met geverifieerde beoordeling ZorgkaartNederland krijgt vervolg

 

In de media

Krappe voldoende voor kwaliteit van leven
Zorg&Welzijn, 28 mei

Overheid is grip op geneesmiddelenvoorziening kwijt 
NPO radio 1, 17 mei

Mijnkwaliteitvanleven.nl: kwaliteit van leven opnieuw krappe voldoende 
Medicalfacts, 16 mei

Kwaliteit van leven opnieuw krappe voldoende
EZpress, 15 mei

Kwaliteit van leven opnieuw krappe voldoende
Medical Facts, 15 mei

Hoe gaat de zorg de volgende coronafase in? 
De ochtend van 4 – Radio 4, 8 mei

Methodiek voor het ontwikkelen van praatkaarten beschikbaar 
ZorgKrant, 7 mei

Methodiek voor het ontwikkelen van praatkaarten beschikbaar
ZorgKrant, 7 mei

Risico's van de versoepeling van de coronaregels voor het opstarten van de reguliere zorg - vanaf 15:10
Goedemorgen Nederland, 7 mei

Covid-19; wat is de impact op uw Wmo-cliënten?
Binnenlands Bestuur, 1 mei

Digitale zorg: ook na corona 
Skipr, 28 april

Vaker 'nee' zeggen tegen dure medicijnen? Een slecht plan vindt de Patiëntenfederatie 
1Vandaag, 23 april

'Patiënten betalen honderden euro’s extra door corona’
BNR-radio, 22 april

Impact uitgestelde zorg blijft voorlopig voelbaar 
ICT&Health, 20 april

Hoe starten we de reguliere zorg weer goed op? 
RTL-Nieuws, 20 april

Over het opstarten van de reguliere zorg
Radio1Journaal, vanaf 8.00 uur, 20 april

Veel thuiszorg stopgezet uit vrees voor corona 
Radio1Jounaal, 17 april

Minder of geen thuiszorg: 'Mensen worden eenzaam' – NOS.nl plus NOS-Jounaal
17 april

Patiëntenfederatie: ‘Beeldbellen nog weinig ingezet’ 
ICT&Health, 17 april

'Cliënten weigeren zelf thuiszorg uit angst voor coronavirus' 
OmropFryslan, 17 april

Patiëntenfederatie: Zorgen over gezondheid in verband met corona nemen toe 
Medical Facts, 17 april

En in nog veel meer media tijdens het afgelopen weekend 
17-18-19 april

Zelf oriënteren, zelf kiezen, zelf beslissen: over de veranderde rol van mensen met een chronische ziekte
Topic.nl (bijlage bij Trouw), 15 april