Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Nieuwe aanpak ZorgkaartNederland verhoogt betrouwbaarheid en levert meer waarderingen op

Nieuwe aanpak ZorgkaartNederland verhoogt betrouwbaarheid en levert meer waarderingen op

 

Op ZorgkaartNederland kunnen mensen hun ervaring met een zorgverlener plaatsen, na een bezoek aan ziekenhuis, kliniek, praktijk of andere zorginstelling. Door een nieuwe manier van werken is nu met nog meer zekerheid te stellen dat deze reacties daadwerkelijk van patiënten afkomstig zijn.

HomepageZKNklAl die ervaringen komen niet klakkeloos op ZorgkaartNederland terecht. Vooraf vindt controle plaats. Een belangrijke check is: gaat het om een echte zorgervaring? Wordt de beoordeling bijvoorbeeld niet door de zorgverlener zelf geplaatst? Of gaat het om één patiënt die meerdere keren een reactie op hetzelfde bezoek geeft? Naast deze redactionele toets vooraf is er nu een andere route mogelijk. Controle op echtheid gebeurt daarbij vooraf.

Proef pakt goed uit

In 2018 heeft ZorgkaartNederland samen met vier ziekenhuizen een proef gedaan met het ophalen van geverifieerde waarderingen. De patiënten kregen van hun ziekenhuis na hun bezoek een persoonlijke e-mail, waarmee ze rechtstreeks een ervaring kunnen doorgeven. Deze wordt dan op ZorgkaartNederland voorzien van een groen label met de tekst ‘geverifieerd’. Een geverifieerde waardering betekent dus dat degene die de waardering achterlaat, daadwerkelijk als patiënt een zorgorganisatie heeft bezocht. De vier deelnemende ziekenhuizen waren het Elkerliek Ziekenhuis, Antoni van Leeuwenhoek, Rivas Zorggroep en Tergooi. In korte tijd leverde deze aanpak 4000 nieuwe waarderingen op.

Vervolg

Op grond van de positieve resultaten is besloten om hiermee door te gaan. ZorgkaartNederland gaat de aanpak van de geverifieerde waarderingen nu ook aanbieden aan andere ziekenhuizen en in de wijkverpleging. Daarvoor werkt ZorgkaartNederland samen met Zorgverzekeraars Nederland.

Meting PREM

Patiënten die een ervaring doorgeven, krijgen een online formulier met vragen over onderwerpen als samen beslissen, samenwerking, bejegening en informatie. Deze vragenlijst is vergelijkbaar met de PREM-vragenlijst voor de medisch-specialistische zorg. PREM staat voor Patient Reported Experience Measure, oftewel de ervaringen die patiënten met hun zorginstelling hebben. Zorginstellingen hebben belang bij het meten van de PREM. Met de uitkomsten kunnen zij hun zorg verder verbeteren.

Jubileumjaar

ZorgkaartNederland, de grootste ervaringssite in de zorg, bevat ruim 700.000 waarderingen over ruim 126.000 instellingen en zorgverleners. Elke maand kijken 1 miljoen mensen op de site. De waarderingen van patiënten laten zien hoe mensen zorg ervaren. Dit helpt andere mensen om de zorg te kiezen die het beste bij hen past. ZorgkaartNederland bestaat bijna 10 jaar; eind 2009 werd de site op initiatief van Patiëntenfederatie Nederland opgezet om bij te dragen aan openheid in de zorg.

Zie ook: 

Geverifieerde waarderingen: nieuw op ZorgkaartNederland

• Proef met geverifieerde beoordeling ZorgkaartNederland krijgt vervolg

 

In de media

Mensen met een beperking participeren minder in de maatschappij
ZorgKrant, 5 december

Nieuw digitaal informatiepunt voor chronisch zieken 
Telegraaf, 4 december

De ochtend van 4 met Dianda over vallen door ouderen 
Radio4, 4 december

Frankelandgroep in top10 Patiëntenfederatie 
Schiedam24.nl, 3 december  

Deventer Ziekenhuis een van de best gewaardeerde ziekenhuizen van Nederland 
RTV Oost, 3 december

SKB ‘beste ziekenhuis’ in ZorgkaartNederland Top 2019 
De Gelderlander, 3 december

De #Top2019 en #10jaarZorgkaartNL in nog veel meer lokale media
Bekijk hier de link

Informatie over palliatieve sedatie moet sneller
ZorgKrant, 27 november

Geld verdienen met sporten: verzekeraar geeft geld terug als je beweegt
RTL-Nieuws, 26 november

Geld verdienen met sporten: verzekeraar geeft geld terug als je beweegt
Bright.nl, 26 november

Thuisarts.nl biedt info over vermoeidheid bij kanker 
ICT&Health, 19 november

Lichaamsmateriaal meestal zonder toestemming gebruikt 
Skipr, 18 november

Delen medische data voor meeste patiënten geen punt 
Medisch Contact, 18 november

UMC deelt patiëntendata om zorg te verbeteren 
Radar, 18 november

Met keuzehulp een weloverwogen beslissing voor verpleeghuis maken 
Nationale Zorggids, 18 november

'Delen medische data voor meesten geen punt'
Leeuwarden Courant, 18 november

'Delen medische data voor meesten geen punt'
Nederlands Dagblad, 18 november

Parel voor zingeving in de palliatieve zorg voor project UMCG
Dagblad van het Noorden, 15 november

Nog veel mensen ontevreden over afhandeling klachten 
Zorgkrant, 8 november

Overstappen van zorgverzekering: hoe bespaar je maximaal? 
RTLZ, 8 november

Zorgverzekering 2020 kiezen? Let dan op deze 2 valkuilen bij de duurdere restitutiepolis 
Business Insider, 8 november