Nieuwe leden Raad van Toezicht Patiëntenfederatie

Patiëntenfederatie NPCF verwelkomt twee nieuwe leden in haar Raad van Toezicht. Het zijn Prof dr. Wim Groot en Katherina Martin Abello. “Ik ben erg blij dat zij nu deel uitmaken van onze Raad van Toezicht. Zij brengen veel ervaring en deskundigheid mee”, zegt Gerdi Verbeet, voorzitter van de Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht neemt afscheid van Arnoud Wijs en Aart Mosterd, voor wie de zittingstermijn na ruim acht jaar eindigt.

Katherina Martin Abello is sinds 2009 directeur van het Innovation Center of Mental Health & Technology van het Trimbos-instituut (het Nederlands kennisinstituut voor geestelijke gezondheid en verslaving).
Katherina werkte de afgelopen jaren met haar team aan projecten als minderdrinken.nl, mentaalvitaal.nl kleurjeleven.nl, depressievrij en onlinehulpstempel.nl.
Katharina Martin Abello heeft daarmee zeer veel kennis van digitale toepassingen en mentale e-healtprogramma’s. Dat sluit zeer goed aan bij een de speerpunten van Patientenfederatie NPCF, namelijk digitale zorg en het persoonlijk gezondheidsdossier.

Wim Groot is sinds 1998 hoogleraar Gezondheids¬economie aan de Universiteit Maastricht. Zijn onderwijs en onderzoek richt zich op de financiering en bekostiging van zorg in Nederland en elders in de wereld. De afgelopen jaren lag hierbij de nadruk op de rol van eigen bijdragen in de zorg in Europa.
Wim Groot was onder andere columnist van het Financieele Dagblad en van Zorgvisie. Van 2007 tot 2015 was hij kroonlid van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ). Bij de RVZ was hij onder andere verantwoordelijk voor adviezen over uitgavenbeheer in de zorg, zorginkoop, solidariteit in de zorg, de rol van de patient, de legitimiteit van zorgverzekeraars, en het gebruik van data in de zorg.
Met de kennis die Wim Groot heeft van het zorgstelsel en de betaalbaarheid is hij net als Katharina Martin Abello een belangrijke aanwinst voor de Raad van Toezicht van Patientenfederatie NPCF

Patientenfederatie dankt Aart Mosterd en Arnoud Wijs voor wat zij hebben betekend voor Patientenfederatie NPCF.