Nog lange weg te gaan naar betere verpleeghuiszorg

De zorg in verpleeghuizen wordt langzaam beter. Maar er is nog een lange weg te gaan voor alles echt op orde is. Nog steeds zijn er acht instellingen die onder de maat presteren en onder intensief toezicht staan van de Inspectie Volksgezondheid (IGZ).

“Dat zijn er acht teveel.” Dit constateert Patiëntenfederatie Nederland nadat de IGZ een nieuwe lijst uitbracht van verpleeghuizen die slecht of minder goed werk leveren. Aanvankelijk, in juli, waren dat 150 verpleeghuizen. Inmiddels is de situatie bij 111 van die groep zodanig verbeterd dat er geen extra toezicht van de IGZ meer nodig is.

“Maar nog steeds zien we dat er achterblijvers zijn. Dat de veiligheid rondom medicijnen nog niet overal goed is geregeld. Dat blijft zorgwekkend”, zegt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie. “Staatssecretaris Van Rijn zegt het zelf ook. De problematiek is weerbarstig. Met die constatering alleen zijn we er niet.

Bij een deel van de huizen gaat het wel goed. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de nominaties voor de meest patiëntvriendelijke verpleeghuizen. Misschien kunnen de instellingen die achterblijven daar eens gaan kijken hoe de zorg ook kan. Want niemand wil toch wonen in een huis dat de zorg niet op orde heeft.”

> Zie ook De Feiten op tafel
> Zie ook ZorgkaartNederland.nl