Onderzoek naar bijkomende kosten in de zorg

Met wat voor kosten krijgen mensen te maken als ze zorg gebruiken? Op die vraag zoekt Patiëntenfederatie Nederland een antwoord. Het gaat niet om de kosten voor de zorgverzekering en het verplichte eigen risico, maar om bijkomende kosten. Moeten mensen extra betalen in het ziekenhuis, bij de apotheek of voor aanpassingen aan het huis?

Dit soort kosten stapelt zich in de praktijk vaak op. Uit eerder onderzoek weten we dat mensen soms duizenden euro’s kwijt zijn aan eigen bijdragen. Het kabinet heeft de aanpak van de stapeling van zorgkosten op de agenda gezet. Patiëntenfederatie Nederland wil nu weten of mensen merken dat het beter gaat. Het onderzoek is uitgezet onder het patiëntenpanel van de federatie, maar iedereen die wil kan de vragenlijst invullen.

Ga naar de vragenlijst >>