Ook zorgverzekeraars willen dat eigen risico in de zorg omlaag gaat

De roep om het eigen risico in de zorg te verlagen wordt steeds groter. Nadat Patiëntenfederatie Nederland in het najaar politiek en zorgverzekeraars bestookte met plannen om iets aan het te hoge eigen risico te doen, roeren de verzekeraars zich nu ook zelf. Rond de jaarwisseling riepen zorgverzekeraar DSW en de koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland de politiek op om het eigen risico te verlagen.

Directeur Chris Oomen van DSW schreef een open brief aan de minister van VWS. Daarin riep hij minister Bruins op om het vrijwillig eigen risico af te schaffen. Iedere verzekerde heeft een verplicht eigen risico van 385 euro. Daar bovenop kunnen mensen ook nog een vrijwillig eigen risico nemen. Dat kan tot maximaal 885 euro.

Ongelijkheid
Volgens Oomen werkt dat vrijwillig eigen risico ongelijkheid in de hand. “Het voordeel voor de mensen die van het vrijwillig eigen risico gebruik maken, wordt betaald door de mensen die daarvan geen gebruik kunnen maken.” Volgens Oomen kan de zorgpremie voor elke verzekerde met 20 euro omlaag als het vrijwillig eigen risico verdwijnt. Het verplichte eigen risico zou in dat geval met 50 euro omlaag kunnen.

Patiëntenfederatie Nederland is blij met de oproep van DSW om het vrijwillig eigen risico aan te pakken. “Dat moet echt omlaag, want het tast de solidariteit in de zorg aan”, zegt directeur Dianda Veldman.

Voorzitter Rouvoet van Zorgverzekeraars Nederland zei in reactie op de brief van Oomen dat hij vindt dat het totale eigen risico (vrijwillig en verplicht) niet hoger zou moeten zijn dan 650 euro. Rouvoet bij Radio Een Vandaag: “Toen we begonnen met de zorgverzekeringswet was het verplicht eigen risico 150 euro en het vrijwillig eigen risico maximaal 500 euro. Waarom gaan we niet terug naar die grens. We vonden dat toen een redelijke grens.”

Patiëntenfederatie Nederland is blij met de beweging van de zorgverzekeraars. De federatie pleit al veel langer voor een verlaging van het verplichte eigen risico.

Directeur Dianda Veldman: “Die 385 euro vinden onze leden echt te hoog. Dus het is goed als dat nu opnieuw in discussie komt. En als de politiek niet aan een verlaging van het verplichte eigen risico wil, kan ze in ieder geval het vrijwillige eigen risico aanpakken.”