Patiënt mag niet achter het net vissen bij medicijn

Er moet snel duidelijkheid komen voor de 350 duizend mensen die het schildkliermedicijn Thyrax slikken. Fabrikant Aspen haalt de laagste dosering van dat middel uit de handel, maar voor een deel van de gebruikers is er geen goed ander middel beschikbaar.

Patiëntenfederatie NPCF vindt dat alle betrokkenen bijeen moeten komen om een oplossing te zoeken. “Het is te gek voor woorden dat een fabrikant kan besluiten om de productie stop te zetten en dat alle patiënten vervolgens met lege handen staan”, zegt directeur-bestuurder Dianda Veldman.

Met medicijnen geen roulette spelen
Volgens de Patiëntenfederatie moeten partijen afspreken dat er altijd voldoende voorraad van een medicijn beschikbaar is, zodat de patiënt bij een calamiteit niet achter het net vist.

Dianda Veldman: “Het gaat nu om een fabrikant die er mee stopt, maar je moet er niet aan denken dat er brand uitbreekt in een fabriek en dat er dan geen voorraad beschikbaar is. Dat moeten we met zijn allen voorkomen. Die medicijnen zijn voor de patiënt van belang. En als ze er niet zijn kan dat ernstige complicaties hebben. Je moet met medicijnen geen roulette spelen.”

> Zie ook Medicijntekort dreigt voor 350 duizend schildklierpatiënten