Patiënt snakt naar kwaliteitsinformatie huisarts

Patiënten willen graag weten hoe goed hun huisarts is, maar weten dat doorgaans niet. Dat blijkt uit onderzoek van de Patiëntenfederatie onder een kleine veertienduizend patiënten.

Directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie noemt de uitkomsten van het onderzoek “zorgwekkend”. “Patiënten snakken naar informatie over de kwaliteit van huisarts. Maar de huisartsen geven die niet. Het wordt tijd dat huisartsen met de billen bloot gaan en laten zien hoe goed ze zijn, vergeleken met andere huisdokters.”

Kwaliteit
In het onderzoek zegt nog geen 60 procent van de ondervraagden dat hij (een beetje) weet heeft van de kwaliteit van zijn huisarts.

Maar meer dan de helft zegt dat zij willen weten hoe goed hun huisarts is ten opzichte van andere huisartsen. 70 procent van de ondervraagden wil weten hoeveel ervaring zijn dokter heeft met bepaalde behandelingen en ingrepen. En een nog grotere groep wil weten hoe goed een huisarts doorverwijst naar het ziekenhuis.

Poortwachter
Dianda Veldman: “De patiënt wil dolgraag kwaliteitsinformatie. Ik roep de huisartsen op die informatie te geven. Waarom kan ik over van alles vergelijking op kwaliteit vinden, maar niet over de huisartsen. Terwijl dat de poortwachters van de zorg zijn.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat patiënten nog steeds grote moeite hebben om van huisarts te wisselen. Bijna 10 procent van de ondervraagden zegt te (hebben) willen overstappen in 2015. Maar vier van elke tien mensen slaagt daar niet in. De eigen huisarts werkt niet mee aan zo’n overstap. Of de beoogde nieuwe dokter laat weten dat zijn praktijk vol zit.

Dianda Veldman: “Twee jaar geleden beloofden de huisartsen al beterschap. Maar in de praktijk komt daar nog maar bitter weinig van terecht. Daar moeten we nu echt werk van gaan maken.”

> Kijk hier voor de brochure Een andere huisarts kiezen (jan.2016)