Patiënt vaak niet geïnformeerd over kosten bij tandarts

Zes van elke tien mensen die een bezoek brengen aan tandarts of mondhygiënist, krijgen niet vooraf te horen wat de verwachte kosten zijn van de behandeling. En van de tandartsen die een behandeling beginnen die meer gaat kosten dan 250 euro, geeft bijna de helft geen prijsopgave aan de patiënt. Dat moet wel en de patiënt wil dat ook graag weten.

Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder ruim negenduizend leden van het eigen patiëntenpanel.
Patiënten zijn overigens wel tevreden over hun tandarts. Ze geven de tandarts en de praktijk gemiddeld een 8,2 als rapportcijfer. Maar desondanks kan er nog het een en ander verbeteren.

Informatie kan beter

Vooral de informatievoorziening door tandarts of mondhygiënist aan de patiënt kan beter. Patiënten weten soms niet door wie ze worden geholpen. Is het een tandarts of toch een mondhygiënist? Ook wordt vaak geen uitleg gegeven over de voor- en nadelen van een behandeling. Vier op elke tien ondervraagden zegt deze informatie niet of te laat te hebben gekregen. Samen beslissen over de behandeling is nog geen gemeengoed in de tandartspraktijk.

Van de patiënten kreeg iets meer dan helft (51 procent) vooraf een prijsopgave als de tandarts verwachtte dat de kosten meer dan 250 euro bedragen. De andere helft kreeg dat niet, maar had het wel graag vooraf geweten.

“Ik heb nog niets gehoord, ook niet van de zorgverzekeraar over de kosten van de behandeling, die wel meer dan 250 euro gaat bedragen. Ook al heb ik geen offerte gehad, dus dat is niet goed!”

Te duur

Als de kosten bekend zijn, laat meer dan een op de vijf een behandeling soms aan zich voorbij gaan. Ze vinden het te duur, stellen de behandeling uit of laten het helemaal niet doen. “Het was - nog- niet acuut en mijn verzekeringstax was al bereikt, uitstel maakte dekking in een volgend jaar mogelijk.”

Van de negenduizend ondervraagden zegt een op elke zeven de afgelopen twee jaar niet naar de tandarts of mondhygiëniste te zijn geweest. Van hen zegt vijftien procent dat geld daarbij de voornaamste reden was om niet gaan.

Kwaliteitsinformatie ontbreekt

Opvallend is dat een op elke vier patiënten niet weet hoe goed zijn of haar tandarts is. De patiënten willen dat wel weten maar kunnen geen objectieve informatie vinden. Het merendeel gaat af op wat familie of vrienden zeggen. Anderen kijken op websites als ZorgkaartNederland of op de site van de tandartspraktijk. Overigens vindt een op elke vijf dat hij of zij niet hoeft te weten hoe goed de tandarts is.

Overstappen kan geld kosten

Mensen die van tandarts wisselen, bijvoorbeeld omdat de eigen tandarts er mee stopt, of omdat ze verhuizen, komen geregeld voor extra kosten te staan. Vier van elke tien mensen die wilden overstappen, kreeg van de nieuwe tandarts te horen dat er achterstallig onderhoud nodig was aan het gebit.

“De tandarts die ik wilde nam geen patiënten aan, wel een jonge tandarts in dezelfde praktijk. Het eerste bezoek was meteen ook informatief - daar werd tijd in gestoken - maar dat was terug te zien op de rekening, zonder dat ik dit tevoren wist.”

Patiëntenfederatie Nederland constateert op basis van het onderzoek dat er nog een wereld is te winnen in de mondzorg. Zo blijkt dat hoger opgeleiden vaker naar de mondhygiënist gaan dan mensen met een lagere opleiding. “Aandacht voor gezondheidsvaardigheden kan leiden tot winst van mondgezondheid”, aldus de federatie. De Patiëntenfederatie wijst erop dat ook kwetsbare mensen steeds langer thuis blijven wonen. Dat betekent dat zorgverleners extra alert moeten zijn op de mondzorg bij kwetsbare ouderen.