Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Patiënten weinig positief over contact met gemeente

Patiënten weinig positief over contact met gemeente

 

Ontevredenheid over hulpmiddelen 
Twee van de drie mensen met een aandoening of beperking zijn niet positief over het contact dat zij met de gemeente hebben gehad op zoek naar passende oplossingen. Het contact tussen inwoner en gemeente staat onder druk. De uitkomst van het contact wordt vaak negatief ervaren. Dat blijkt uit onderzoek door Mijnkwaliteitvanleven.nl dat vandaag is verschenen.

Het samenwerkingsverband van Mijnkwaliteitvanleven.nl, waarvan Patiëntenfederatie Nederland initiatiefnemer is, vraagt gemeenten om meer aandacht te hebben voor het welzijn van mensen met een aandoening of beperking. “We roepen de lokale partijen op om daar werk van te maken”, aldus Dianda Veldman, directeur-bestuurder van de Patiëntenfederatie Nederland. “Als mensen op meerdere levensgebieden problemen ondervinden, heeft dat grote gevolgen voor hun kwaliteit van leven. Gemeenten kunnen daarin het verschil maken.”

ContactGemeentenMKVLRuim 16.000 van de deelnemers met een chronische aandoening of beperking hebben contact gehad met de eigen gemeente tijdens hun zoektocht naar passende hulp of hulpmiddelen. Een derde (35%) van hen was hierover tevreden (zij gaven het contact een 7 of hoger). Twee van de drie mensen (65%) zijn minder positief, van wie ruim de helft van hen (34%) ronduit ontevreden (zij gaven het contact een 4 of lager).

In het contact met de gemeente gaat te weinig aandacht uit naar de belemmeringen die iemand in het dagelijks leven ervaart, of men de eventuele kosten wel kan opbrengen en wat belangrijk is voor de burger zelf.

Gemeenten op de hoogte
Mijnkwaliteitvanleven.nl zorgt ervoor dat de ervaringen van hulpvragers terechtkomen bij gemeenten. Zodra in een gemeente driehonderd deelnemers zijn, worden de uitkomsten van de vragenlijsten verwerkt in een gemeenterapportage. Begin 2018 waren er vijftig gemeenten die over zo’n rapportage beschikten. Gemeenten waar 150 burgers meedoen aan Mijnkwaliteitvanleven.nl ontvangen een factsheet met de belangrijkste resultaten. Dat geldt inmiddels voor zo’n zeventig gemeenten. Toch is de vragenlijst naar de kwaliteit van leven nog niet in iedere gemeente ingeburgerd. Een deelnemer van Mijnkwaliteitvanleven.nl zegt: “Het zou fantastisch zijn als we deze vragenlijst konden vinden op iedere gemeentelijke website!”

Hulpmiddelen
Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna 1 op de 5 mensen zeer ontevreden is over zijn hulpmiddelen. Zij geven hiervoor een 4 of lager. Dianda Veldman: “Dit is helaas een bekend beeld. Hulpmiddelen zijn voor mensen met een beperking essentieel om te kunnen functioneren en meedoen. Voor de mensen die het betreft is de maat vol. Vaak komt hun wereld letterlijk tot stilstand. Dat moet en kan anders. Wij hebben hierover verbeterpunten gestuurd naar de Tweede Kamer en die praat daar morgen over.” Patiëntenfederatie Nederland, Ieder(in) en Per Saldo vragen al jaren aandacht voor de telkens weer terugkerende problemen met mobiliteitshulpmiddelen en woningaanpassingen.

Achtergrondinformatie
Mijnkwaliteitvanleven.nl is een grootschalig programma in Nederland om zichtbaar te maken waar goede zorg om draait. Het is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland in samenwerking met Mezzo, Per Saldo, Zorgbelang, KBO-PCOB, NOOM en Ieder(in). Aan het onderzoek doen inmiddels meer dan 50.000 mensen mee. Alle uitkomsten zijn te lezen in de beleidsrapportage van maart 2018.

> Bekijk hier de rapportage van het onderzoek

In de media

Krappe voldoende voor kwaliteit van leven
Zorg&Welzijn, 28 mei

Overheid is grip op geneesmiddelenvoorziening kwijt 
NPO radio 1, 17 mei

Mijnkwaliteitvanleven.nl: kwaliteit van leven opnieuw krappe voldoende 
Medicalfacts, 16 mei

Kwaliteit van leven opnieuw krappe voldoende
EZpress, 15 mei

Kwaliteit van leven opnieuw krappe voldoende
Medical Facts, 15 mei

Hoe gaat de zorg de volgende coronafase in? 
De ochtend van 4 – Radio 4, 8 mei

Methodiek voor het ontwikkelen van praatkaarten beschikbaar 
ZorgKrant, 7 mei

Methodiek voor het ontwikkelen van praatkaarten beschikbaar
ZorgKrant, 7 mei

Risico's van de versoepeling van de coronaregels voor het opstarten van de reguliere zorg - vanaf 15:10
Goedemorgen Nederland, 7 mei

Covid-19; wat is de impact op uw Wmo-cliënten?
Binnenlands Bestuur, 1 mei

Digitale zorg: ook na corona 
Skipr, 28 april

Vaker 'nee' zeggen tegen dure medicijnen? Een slecht plan vindt de Patiëntenfederatie 
1Vandaag, 23 april

'Patiënten betalen honderden euro’s extra door corona’
BNR-radio, 22 april

Impact uitgestelde zorg blijft voorlopig voelbaar 
ICT&Health, 20 april

Hoe starten we de reguliere zorg weer goed op? 
RTL-Nieuws, 20 april

Over het opstarten van de reguliere zorg
Radio1Journaal, vanaf 8.00 uur, 20 april

Veel thuiszorg stopgezet uit vrees voor corona 
Radio1Jounaal, 17 april

Minder of geen thuiszorg: 'Mensen worden eenzaam' – NOS.nl plus NOS-Jounaal
17 april

Patiëntenfederatie: ‘Beeldbellen nog weinig ingezet’ 
ICT&Health, 17 april

'Cliënten weigeren zelf thuiszorg uit angst voor coronavirus' 
OmropFryslan, 17 april

Patiëntenfederatie: Zorgen over gezondheid in verband met corona nemen toe 
Medical Facts, 17 april

En in nog veel meer media tijdens het afgelopen weekend 
17-18-19 april

Zelf oriënteren, zelf kiezen, zelf beslissen: over de veranderde rol van mensen met een chronische ziekte
Topic.nl (bijlage bij Trouw), 15 april